[FWD] Geometria Audi 100 2.5 TDI

Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

Casian, oba masz w zakresie tolerancji z tym, że nie po równo, powinny obie str mieć równe pochylenie.
Ja bym na twoim miejscu dopilnował żeby ustawili negatyw, po -1*00' na każde koło ale równo. Regulacyjne powinno być -0*54' lecz lepiej dać większy negatyw.
Kątów sworznia nie musieli sprawdzać, bo to się nie reguluje w naszych furach. Chyba, że wychodzić z założenia, że masz pogięte czy pospawane po dobrym dzwonie wszystko w zawieszeniu...
arwam pisze:to że drążki są skośne ma właśnie na celu spowodowanie żeby wewnętrzne koła się bardziej skręcały
wcześniej pisałeś
arwam pisze:również częst skręcaniu niemal do oporu powoduje że zewnętrzne koła nieco za mocno skręcają, ale za to przeważnie jest opdpowiedzialny zły kąt wyprzedzenia sworznia zwrocnicy, i zły kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.
Zdecyduj, co jest w końcu odpowiedzialne za większy skręt jednego z kół... Pomijam to, że piszesz raz zewnętrzne a potem wewnętrzne.
Rezultat większego skrętu jednego z kół jest właśnie irytujący np przy manewrach a szczególnie jak na asfalcie jest deko piasku/żwiru.
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
arwam
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 321
Rejestracja: 2013-09-01, 22:53
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Świętokrzyskie

Post autor: arwam »

wcześniej pisałeś
arwam napisał/a:
również częst skręcaniu niemal do oporu powoduje że zewnętrzne koła nieco za mocno skręcają, ale za to przeważnie jest opdpowiedzialny zły kąt wyprzedzenia sworznia zwrocnicy, i zły kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.

Zdecyduj, co jest w końcu odpowiedzialne za większy skręt jednego z kół... Pomijam to, że piszesz raz zewnętrzne a potem wewnętrzne.
Rezultat większego skrętu jednego z kół jest właśnie irytujący np przy manewrach a szczególnie jak na asfalcie jest deko piasku/żwiru.
generalnie konstrukcja jest tak pomyślana żeby wewnętrzne koło się bardziej skręcało, ale jeśli wszystko nie jest jak należy to mamy taki efekt że zewnętrzne jest za bardzo skręcane, warto pmiętać że ze względu na konstrukcję mc persona konstruktorzy nie mogli dać dowolnego kąta rozwarcia ramion kierowniczych.

np w osiemdziesiątkach, też jest w nieco mniejszym stopniu to zjawisko, nasila się jeśli mamy zbyt zbieżne koła jak i w przypadku jeśli ustawimy zły kąt pochylenia koła, lub zły kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.


kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy się nie reguluje, ale jeśli elementy metalowo gumowe już się poddają, to zarówno kąt wyprzedzenia, jak i pochylenia sworznia zwrotnicy , nam uciekną, a co do kąta pochylenia sworznia zwrotnicy jest on w nie wielkim stopniu regulowany pochyleniem kolumny amrotyzatora, wraz z regulacją pochylenia koła


po za sychymi pomiarami proponowałbym pojechać na szarpaki i porządnie zawieszenie potargać, zwrócić uwagę które elementy zawieszenia się poddają, i zwrócić uwagę czy nam całe sanki nie latają, to też potrafi niezłego burdelu w geometrii zrobić
Sprzedam części do silnika AEL=> http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=14375
Jest: Audi 100 C4 Avant 2.5TDI ok 180KM/400Nm
Audi A6 C4 Quattro AEL,
Awatar użytkownika
Casian
Administrator
Administrator
Posty: 1220
Rejestracja: 2011-09-04, 21:29
Imię: Przemysław
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 2.5TDI 115KM (AAT)
Nadwozie: Avant
Trakcja: FWD
Skąd: Świdnica
Płeć:

Post autor: Casian »

arwam pisze:

po za sychymi pomiarami proponowałbym pojechać na szarpaki i porządnie zawieszenie potargać, zwrócić uwagę które elementy zawieszenia się poddają, i zwrócić uwagę czy nam całe sanki nie latają, to też potrafi niezłego burdelu w geometrii zrobić
właśnie o to chodzi że wszystko było spr na trzepakach przed geometria i nigdzie na niczym luzu nie było.. Sanki spr przed wakacjami, bo myślałem że tuleje są wybite..
Jedyne co zauważyłem to tylko, że strasznie teraz rano piszczą mi gumy gdzieś koło mcpersona.. bujałem dzisiaj autem góra dół i i bardzo głośne to jest.. Albo gumy w wahacza - stabilizator albo coś koło amortyzatorów.. :mrgreen:
Kół możesz mieć cztery ale cylindrów musi być pięć !!

perełka zlotu 2014 wg.butterbean
Auto zlotu Stegna 2018
Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

arwam pisze:kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy się nie reguluje, ale jeśli elementy metalowo gumowe już się poddają, to zarówno kąt wyprzedzenia, jak i pochylenia sworznia zwrotnicy , nam uciekną
Tu leży cała twoja teoria pomiaru kątów wyp i poch sworznia, jeśli masz wybite zawieszenie/końcówki/tuleje gumowe, to żaden średniej jakości spec nie powinien nawet przystąpić do pomiaru a co mówić do regulacji geometrii. Po co ustawiać geometrię jak cały zawias żyje własnym życiem i lata jak chce?
Może zamiast tyle pisać o nieregulowanych dla tego modelu kątach sworznia, wspomnieć warto było wcześniej o sprawdzeniu stanu zawieszenia?
Casian pisze:rano piszczą mi gumy gdzieś koło mcpersona..
Prawdopodobnie są to tuleja gumowe stabilizatora w sankach/ramie pomocniczej. "Pyrsknij" na nie jakimś płynem do naczyń i zobacz czy dalej piszczy.
Przemo, masz dziwny wydruk ci powiem, dla mnie "wynik pomiaru", to nie to samo co wartość po regulacji. Z tego wydruku wynika, że podali ci normy i pomiar z geometrii a tak jakby ci tego nie regulowali... Może się mylę.
Teoretycznie masz w normie ale skoro "zjada" bieżnik po zew, to tak jakby za duża zbieżność (+) albo zbyt małe pochylenie koła lub jedno i drugie, bo to jest zależne od siebie.
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez J.A.G, łącznie zmieniany 1 raz.
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
arwam
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 321
Rejestracja: 2013-09-01, 22:53
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Świętokrzyskie

Post autor: arwam »

J.A.G pisze:Tu leży cała twoja teoria pomiaru kątów wyp i poch sworznia, jeśli masz wybite zawieszenie/końcówki/tuleje gumowe, to żaden średniej jakości spec nie powinien nawet przystąpić do pomiaru a co mówić do regulacji geometrii.
czy leży to bym nie powiedział, robiłem jakiś czas w warsztacie i nastawienie szefostwa jest takie jak przeważającej większości, warsztatów, klient przyjeżdża i płacie za geometrię, to sięrobi geometrię, a że koła latają jak Żyd po pustym sklepie, to już szczegół, a że nie chciałem chrzanić roboty więc trzeba było Panu kierownikowi podziękowaćza współpracę i udać się w swoją stronę. to że w warsztacie mają odpowiednie przyżądy nie znaczy że jeszcze z nich korzystać potrafią, i nie mówię tego z przekory czy ze złośliwości a z doświadczenia,
mało jest ludzi w tym zawodzie wykształconych w tym kierunku, a jeszcze mniej ludzi przykładających się do pracy, i lubiących swoją pracę. bo jak lubisz taką pracę to nawet do prostych rzeczy się przykładasz.


mówisz że moje teoria leży. więc skoro kolega płacił za pełną geometrię to dlaczego robili tylko zmieżność i kąty pochylenia kół? a nie zrobili obowiązkowych pomiarów parametrów osi sworznia zwrotnicy?

J.A.G pisze:Przemo, masz dziwny wydruk ci powiem, dla mnie "wynik pomiaru", to nie to samo co wartość po regulacji. Z tego wydruku wynika, że podali ci normy i pomiar z geometrii a tak jakby ci tego nie regulowali... Może się mylę.


no i tu się zgadzamy.

po drugie odrazu po skończonej jeździe kolega niech sobie sprawdzi czy bieżnik opon nie jest gorący, jeśli jest niech jedzie do zakładu gdzie mu geometrię robili, i niech poprawiają.
ważne aby wybrać do sprawdzenia odcinek drogi ładny płaski bez kolein i dziur.
najbardziej opony się grzeją, od złych kątów pochylenia kół.
a zbierzność lub jeje poprawność można sprawdzić np na parkingu bez przyżądów, ważne żeby było poziomo a nie pochyło.
upuszczany trrochę powietrza tak aby się opony lekko "rozpłaszczyły" ( okolice 0,8bara) i po prostym odcinku ( bez ruszania kierownicą) jedziemy około 8-10m do przodu po czym zatrzymujemy się możliwie najdelikatniej lub nawet za pomocą hamulca ręcznego żeby nie obciązać przednich opon wzdłużnymi siłami. i patrząc od przodu sprawdzamy czy opony nie wywijają się zbytnio do zewnąrz, potem tak samo prosto cofamy do tyłu i opony mogą być tylko minimalnie wywinięte do środka, ale powinno to być praktycznie nie zauważalne,
przy jeździe do przodu przednio napędówką w żadnym razie opony nie mogą się wywijać do środka.
najlepiej się sprawdza to na płycie najazdowej, obserwując ją podczas powolnego przejazdu przez nią, jej ruch powinien być minimlany, jeśli jest dobrze widoczny to zbierzność jest zła, ten sposób na prakingu podałem jako kontrolny bez żadnych przyżądów ale się dobrze sprawdza, jeśli opony się praktycznie nie wywijają w żadną stronę to z ieżność jest na pewno dobrze ustawiona.
ale to i tak nie zastąpi pomiarów na urządzeniach optycznych, czy testu na płycie najazdowej
Sprzedam części do silnika AEL=> http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=14375
Jest: Audi 100 C4 Avant 2.5TDI ok 180KM/400Nm
Audi A6 C4 Quattro AEL,
Awatar użytkownika
Casian
Administrator
Administrator
Posty: 1220
Rejestracja: 2011-09-04, 21:29
Imię: Przemysław
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 2.5TDI 115KM (AAT)
Nadwozie: Avant
Trakcja: FWD
Skąd: Świdnica
Płeć:

Post autor: Casian »

Kurna czyli muszę zmienić warsztat do geometrii :( Ale mam pytanie czy takie dokładne wartości są do ustawienia tylko na laserach ? Czy na zwykłych tablicach z pomiarem też ustawie? Bo mam chłopa który jest specem ale ma stare przyrządy..
Kół możesz mieć cztery ale cylindrów musi być pięć !!

perełka zlotu 2014 wg.butterbean
Auto zlotu Stegna 2018
Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

arwam pisze:nastawienie szefostwa jest takie jak przeważającej większości, warsztatów, klient przyjeżdża i płacie za geometrię, to sięrobi geometrię, a że koła latają jak Żyd po pustym sklepie, to już szczegół,
No to mnie załamałeś... wiem, że robi się jak klient płaci ale wspomnieć choć, że zawias należałby zrobić.
Z drugiej str też racja, sam wiem jak zachowują się ludzie gdy podjadą np do mechanika czy gazownika, nie dość że przewody i świece mają z 15lat, kopułka z palcem nie istniej, to najważniejsze że mu za dużo pali, więc panie zrób coś z tym, to nic że w aucie leży cały ukł zapłonowy i dziurawy dolot... Wspomnienie o wymianie świec i przewodów powoduje grymas na twarzy klienta bo przecież on przyjechał wyregulować gaz a nie dostać listę zakupów, to kosztuje...
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
Awatar użytkownika
Casian
Administrator
Administrator
Posty: 1220
Rejestracja: 2011-09-04, 21:29
Imię: Przemysław
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 2.5TDI 115KM (AAT)
Nadwozie: Avant
Trakcja: FWD
Skąd: Świdnica
Płeć:

Post autor: Casian »

Panowie kolejna prośba.. zima zapierdziela do mnie a ja juz się pogubiłem z tą geometrią.. wg książki autodaty
elmi_k pisze:Zdjęcia zapożyczone z audiklub.org :

1

2
powinienem miec ustawiona geometrie na 0 st. 50 min , ew. jak to J.A.G. napisał około 1 st do 56min... i tak zrobiłem... pojeździłem na tym ustawieniu jakis 2 tyg. i niestety dalej ścinało opony, zaznaczam że tuleje sanek sa nowe i brak luzów na trzepakach na ścieżce diagnostycznej.. Niby wszystko gra i buczy...

No ale nie buczy bo ścina oponę.. Więc jadę do Pana gdzie zawsze ustawiałem geometrie, kolo ma stare tablice i lampowe wskaźniki. Jak to mówią "stara szkoła". Ja mówię mu że tyle i tyle muszę ustawić bo książkowo tak ma być !! on do mnie żebym ustawił +2 i zobaczył co będzie.. Więc ustawiłem to na takie wartości jakie on polecił... i jeżdżę na tym już tydzień i co i w końcu brak śladów zbierania opony. :shock: Tylko teraz mam problem o co biega !! ??? Czy ja coś mam pokrzywione w aucie czy ten mój "typ" tak ma i te 2 st maja być !! ?? :(

pomocy..
Kół możesz mieć cztery ale cylindrów musi być pięć !!

perełka zlotu 2014 wg.butterbean
Auto zlotu Stegna 2018
Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

+2 ale zbieżności? Ja pisałem o pochyleniu koła. Zbieżność owszem powinna być na +
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
Awatar użytkownika
Casian
Administrator
Administrator
Posty: 1220
Rejestracja: 2011-09-04, 21:29
Imię: Przemysław
Moje Audi: 100 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 2.5TDI 115KM (AAT)
Nadwozie: Avant
Trakcja: FWD
Skąd: Świdnica
Płeć:

Post autor: Casian »

J.A.G pisze:+2 ale zbieżności? Ja pisałem o pochyleniu koła. Zbieżność owszem powinna być na +
a tego to znowu nie zapytałem.. że chodziło o kat pochylenia koła :( To może oni mi zbieznośc na -1 ?? I dlatego ścinało opony..
Kół możesz mieć cztery ale cylindrów musi być pięć !!

perełka zlotu 2014 wg.butterbean
Auto zlotu Stegna 2018
Hincó
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 331
Rejestracja: 2011-06-26, 14:29
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Bochnia

Post autor: Hincó »

A ja miałem taką akcję ze ustawienie zbieżności i kątów robiłem po wymianie wahaczy na meyle hd wszystkook. siadam a kierownica wczasie jazdy mocno skrecona...
nie wzięli kasy. potem pojechałem do zakładu co mają zwykle urządzenie. to samo.Przełożyłem kierownice o ząbeki jest prawie ok. opony ok :shock:
160+PS
Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

I pewnie cie nie ściąga w którąś ze stron.
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
Hincó
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 331
Rejestracja: 2011-06-26, 14:29
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Bochnia

Post autor: Hincó »

No właśnie nie ściąga. :roll:
160+PS
Awatar użytkownika
J.A.G
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 2519
Rejestracja: 2011-06-20, 19:50
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: podlaskie

Post autor: J.A.G »

Wiesz, geometrię da się prawidłowo ustawić nawet z kierą przekręconą o 5cm po obwodzie tylko, że prawidłowo ustawia się ją na idealnie wyprostowanej kierownicy, wtedy po regulacji nie ma mowy o krzywo ustawionej.
Jak nie ściąga to nic się nie dzieje, kąty powinny być dobre.
AUDI 80 1.9D - było
AUDI S6 2.2 Turbo - jest

Mister zlotu `13
Hincó
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 331
Rejestracja: 2011-06-26, 14:29
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Bochnia

Post autor: Hincó »

Znaczy sytuacja jest taka że ustawil mi geometrię idealnie z kierownicą prosto. Ale ona skręca się zaraz po ruszeniu i auto idzie prosto itd. kiilka podejść do pomiarów i na postoju na zapalonym jak i zgaszonym kierownica jest prosto i geometria jest ok ... :roll:
160+PS
ODPOWIEDZ

Wróć do „Maglownice, końcówki drążków, geometria”