[100 C4] Bierze olej

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
Awatar użytkownika
wyborowy
Moderator
Moderator
Posty: 57
Rejestracja: 2016-05-25, 18:37
Imię: Dawid
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1994
Silnik: 2.2T 230KM (AAN)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: quattro
Skąd: Wawa - Białołęka
Płeć:

Post autor: wyborowy »

Rafal200 pisze:Spoko a ja jak mam 10w40 to juz chyba niebardzo przejsc na sentetyka??
Przecież możesz kupić olej 10W40, który jest pełnym syntetykiem. Nie widzę tutaj żadnego problemu. Lepkość oleju nie klasyfikuje tego jakiej bazy użyto do jego produkcji. Możesz mieć syntetyk nawet i 20W40, jednak musisz wiedzieć, że osiągnięcie 0W20 na ten przykład dla bazy pół-syntetycznej będzie niemożliwe. W latach kiedy nasze auta były produkowane były już oleje syntetyczne. Fakt, że nie były tak popularne, ale już istniały. Także ja nie widzę problemu w zalaniu pełnego syntetyka do Ciebie,nawet jeśli pozostaniesz przy tej lepkości jaką masz teraz, czyli 10W40.

Jeśli chcesz wiedzieć to znany jest mit, że pełen syntetyk "rozszczelnia" silnik. U mnie było tak, że wypłukało uszczelkę pokrywy zaworów, a przyczyną nie był olej tylko słaby stan tej uszczelki, który ukazał się po zmianie oleju. Nie wiedziałem jaki olej był lany wcześniej, ale zaryzykowałem i wlałem pełen syntetyk od razu po kupnie. Po wymianie tej uszczelki wszystko jest szczelne i suche. Pełen syntetyk może Ci w taki pośredni sposób pokazać w jakiej kondycji jest Twój piec i jego uszczelnienie. Jeśli masz już "przetyrany" silnik i wiesz, że zalanie oleju, który może spowodować takie rozszczelnia to lepiej zostać przy bazach mineralnych, czyli pół-syntetyk lub po prostu minerał.

Najważniejsze żebyś był świadomy, że lepkość nie oznacza jakiej bazy użyto do produkcji danego oleju. Masz syntetyki 10W40 i jeśli chcesz to wlej taki do siebie. Lepkość pozostanie, a taki olej przedłuży żywot serca Twojego auta.
Albo TURBO albo wcale !!!

Moja S-taruszka:
viewtopic.php?t=11579

.
q_dancer1
Mechanik
Mechanik
Posty: 126
Rejestracja: 2016-01-24, 18:48
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: opolskie

Post autor: q_dancer1 »

Czy zdajecie sobie sprawę, że lepkość oleju spada ze wzrostem temperatury?

Przykładowo, porównajmy 3 produkty motula:
1. 8100 X-CESS 5W-40 (syntetyczny):
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 85.4 mm²/s
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 14.2 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 172
Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
TBN ASTM D2896 10.1 mg KOH/g

2. 4000 Motion 15W-40 (mineralny):
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 110 mm²/s
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 14.6 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 136
Temperatura płynięcia ASTM D97 -30°C
TBN ASTM D2896 8.0 mg KOH/g

3. 6100 SYNERGIE+ 10W-40 (półsyntetyczny):
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 15,0 mm²/s
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 102,5 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 153
Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
TBN ASTM D2896 10,4 mg KOH/g


Wnioski:
1. Lepkość oleju w temperaturze roboczej jest zbliżona dla 3 rodzajów olei. Ten parametr nie ma żadnego wpływu na wymywanie uszczelnień. Po rozgrzaniu silnika te trzy oleje będą tak samo rzadkie. Jest tak ponieważ każdy z tych trzech olei ma końcówkę 40. Olej z końcówką 50 lub 60 będzie mieć odpowiednio wyższą lepkość w temp. 100C.
2. Lepkość w 40C jest najwyższa dla oleju 15W, a najniższa w oleju 5W więc ten olej (5W) będzie najlepszy biorąc pod uwagę rozruch zimnego silnika. Niska lepkość zapewnia szybsze osiągnięcie wymaganego ciśnienia oleju w silniku. Ten parametr nie ma też wpływu na wymywanie uszczelnień, ale ma wpływ na żywotność silnika.
3. Temperatura płynięcia i wskaźnik lepkości. Wybór oleju zależy od strefy klimatycznej. Uważam, że dla naszej strefy najbardziej odpowiedni jest olej 5W40 (odpowiednie tabele z zakresami temperatur są w google). Ponieważ wymieniony wyżej olej 5W ma najniższą temperaturę płynięcia, a zarazem najwyższy wskaźnik lepkości to przy odpalaniu auta na mrozie ten olej zapewni najlepsze smarowanie zimnego silnika. Wlanie oleju 0W nic nie zmienia w naszym klimacie, ponieważ nie występują u nas takie mrozy. Silniki wyposażone w turbosprężarkę powinny pracować na oleju syntetycznym, najlepiej 5W.
4. Ostatni parametr TBN. To parametr określający zdolność czyszczącą oleju. Im niższe TBN tym właściwości myjące są gorsze. Tutaj jest zawarta cała historia wymywania uszczelniaczy.
Dlaczego dzieje się tak, że zdarzają się wycieki? Ano dlatego, że mając w silniku olej o niższym TBN (zazwyczaj olej mineralny albo kiepski syntetyk, nie ma reguły) w zakamarkach odkłada się syf i nagar. Ilość tego syfu pochodzi z niedomagania oleju w warunkach opisanych w trzech punktach powyżej. Tak naprawdę nie można przewidzieć, czy silnik pocieknie czy nie.

Zmieniając na olej o lepszych parametrach myjących oraz lepkościowych zrobimy silnikowi tylko i wyłącznie lepiej. Jeżeli pocieknie to znaczy, że olej zaczął czyścić silnik z syfu, a cieknące uszczelnienia należy wymienić.

Reasumując:
1. Należy używać takiego oleju jaki zaleca producent samochodu, niezależnie od przebiegu.
2. Należy używać oleju odpowiedniego dla strefy klimatycznej. W Polsce 5W30, 5W40, 5W50, 5W60.
3. Istnieją syntetyczne oleje 10W oraz półsyntetyczne 5W. Dlatego odpowiedzialny kierowca TDI, użytkując swój samochód przykładowo na Sycylii zaleje silnik syntetycznym olejem 10W. Z drugiej strony, Norweg, przy kole podbiegunowym użyje 0W.
4. Należy czytać karty techniczne olejów. Rozumiem, że zwykły kierowca może się nie znać, ale na litość Boską, mechanikowi to już nie wypada ;-)
5. Czy radzę zmieniać z półsyntetyka albo minerala na syntetyk? I tak i nie. Ja zmieniłem w dwóch samochodach, w 1.9 TDi i 2.0 HDi i nie cieknie.

Myślę, że trochę to rozjaśni. Mam nadzieję, że nie walnąłem tu żadnego babola. Tekst napisałem w oparciu o te 3 produkty, które oferuje motul.
Ostatnio zmieniony 2018-11-14, 21:35 przez q_dancer1, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
wyborowy
Moderator
Moderator
Posty: 57
Rejestracja: 2016-05-25, 18:37
Imię: Dawid
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1994
Silnik: 2.2T 230KM (AAN)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: quattro
Skąd: Wawa - Białołęka
Płeć:

Post autor: wyborowy »

q_dancer1 pisze:4. Ostatni parametr TBN. To parametr określający zdolność czyszczącą oleju. Im niższe TBN tym właściwości myjące są gorsze. Tutaj jest zawarta cała historia wymywania uszczelniaczy.
Dlaczego dzieje się tak, że zdarzają się wycieki? Ano dlatego, że mając w silniku olej o niższym TBN (zazwyczaj olej mineralny albo kiepski syntetyk, nie ma reguły) w zakamarkach odkłada się syf i nagar. Ilość tego syfu pochodzi z niedomagania oleju w warunkach opisanych w trzech punktach powyżej. Tak naprawdę nie można przewidzieć, czy silnik pocieknie czy nie.

Zmieniając na olej o lepszych parametrach myjących oraz lepkościowych zrobimy silnikowi tylko i wyłącznie lepiej. Jeżeli pocieknie to znaczy, że olej zaczął czyścić silnik z syfu, a cieknące uszczelnienia należy wymienić.

Reasumując:
1. Należy używać takiego oleju jaki zaleca producent samochodu, niezależnie od przebiegu.
2. Należy używać oleju odpowiedniego dla strefy klimatycznej. W Polsce 5W30, 5W40, 5W50, 5W60.
3. Istnieją syntetyczne oleje 10W oraz półsyntetyczne 5W. Dlatego odpowiedzialny kierowca TDI, użytkując swój samochód przykładowo na Sycylii zaleje silnik syntetycznym olejem 10W. Z drugiej strony, Norweg, przy kole podbiegunowym użyje 0W.
4. Należy czytać karty techniczne olejów.
Tutaj ująłeś to co w chciałem powiedzieć, ale przez sklerozę nie mogłem powodzie to tak konkretnie. ;-)
Awatar użytkownika
judas11
Adept
Adept
Posty: 16
Rejestracja: 2015-01-30, 18:21
Imię: Darek
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1994
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Pomorskie

Post autor: judas11 »

q_dancer1 dzięki za mały wykład, nie pójdzie na darmo.
Awatar użytkownika
wyborowy
Moderator
Moderator
Posty: 57
Rejestracja: 2016-05-25, 18:37
Imię: Dawid
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1994
Silnik: 2.2T 230KM (AAN)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: quattro
Skąd: Wawa - Białołęka
Płeć:

Post autor: wyborowy »

No i jaki olej ostatecznie zalałeś i czy dalej widać ubytki?
Albo TURBO albo wcale !!!

Moja S-taruszka:
viewtopic.php?t=11579

.
Rafal200
Mechanik
Mechanik
Posty: 144
Rejestracja: 2018-05-06, 18:11
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: zamość
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: Rafal200 »

wyborowy, sory ze tak dlugo zalalem valvoline 10w40 dolewki sa nic sie niezmienilo, zobacze teraz wczesniej lalem z beczki tydzien temu wymienilem kupilem w opakowaniu daze do tego z beczki moze byl zeniony, teraz mam problem popychacze sie odzywaja zastanawiam sie co zrobic czy plukanke silnika czy jakis specyfik dolac
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe”