[100-2.5TDI AAT] uszczelnienie pompy wtryskowej

Wszystko ci się tyczy układu wtryskowego w silnikach wysokorpężnych
Awatar użytkownika
Dawid2542
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 903
Rejestracja: 2011-05-21, 19:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: śląsk

Post autor: Dawid2542 »

odgrzewam kotleta, panowie powiedzcie mi jakie są uszczelki pod tymi czujnikami czy zaworkami czy bóg wie co to jest? jest to zaznaczone na foto, leci u mnie już prawie ciurkiem z pod tego, jak to zdemotuje samemu stanie się coś?
Obrazek
Awatar użytkownika
GTR34
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 1507
Rejestracja: 2011-06-26, 20:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Chełm

Post autor: GTR34 »

Co do pierwszej strzałki z lewej, pod tłokorozdzielaczem jest to zawór N108, zawór przestawiacza kąta wtrysku. Jest na nim 2 oringi, jeden większy i drugi mniejszy. Zawór jest przykręcany na 2 torxy jak dobrze pamiętam, wyciągając go nic tam nie narobisz, żadnych szkód więc się nie bój. Wyjmiesz zawór, na zaworze jest sitko które możesz wyczyścić/przedmuchać, założysz nowe oringi, złożysz z powrotem i tyle. Co do drugiej strzałki to jest to dynamiczny przestawiacz kąta, też tam są oringi, ale osobiście tego jeszcze nie rozbierałem.
Awatar użytkownika
Dawid2542
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 903
Rejestracja: 2011-05-21, 19:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: śląsk

Post autor: Dawid2542 »

GTR34, a ropka nie ucieknie z pompy? nie zapowietrzy się? mogę na spokojnie wyjąć, skiknąć na rowerze do sklepu i założyć z powrotem tak?
Awatar użytkownika
GTR34
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 1507
Rejestracja: 2011-06-26, 20:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Chełm

Post autor: GTR34 »

Zrób tak, w inter carsie jest zestaw kompletny zestaw uszczelek do pompy boscha, mówisz, że chcesz komplet uszczelek do pompy Vp37, kosztuje to 42zł ja płaciłem. I tam masz wszystkie oringi, podkładki etc. Ja właśnie ten zaworek N108 uszczelniałem, w komplecie są te oringi, obydwa zielone. Ropa się z tamtąd nie wylewa, ale szmatkę sobie możesz podłożyć w razie W. Pompa się nie zapowietrzy, więc nie bój nic :-P Co do dynamicznego przestawiacza, też odkręcasz te 2 torxy i uważaj żeby tam ci nic nie wyleciało, podłóż sobie jakaś szmatkę, i też jest albo jeden albo 2 oringi. Wymienisz i będzie wsio ok. Potem wrzucę jakiś schemat z pompy i na allegro ci pokaże ten zestaw uszczelnień do pompy. Teraz nie dam rady bo siedzę na laptopie i tu nie mam materiałów, jak siądę na swój komp to wrzucę.
Awatar użytkownika
polsport
Adept
Adept
Posty: 36
Rejestracja: 2011-06-29, 22:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk Cieszyński

Post autor: polsport »

Ja mam całą tą operacje w "wordzie" ale po niemiecku ze zdjęciami - niestety nie umiem je tu wkleić - jeśli ktoś chce to wyślę na maila.
Gra miłosna jest jak jazda samochodem:
kobiety wolą objazdy, mężczyźni – skróty.
dariodario
Mechanik
Mechanik
Posty: 208
Rejestracja: 2012-02-24, 17:22
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Jasło

Post autor: dariodario »

witam
znalazłem to na forum audi80.
wprawdzie opis z pompy r4 ale prawie to samo.
podziękowania dla kolegi TREPEK
cytat

Na samym początku zaznaczam, że rozbieranie i ponowne składanie pompy każdy przeprowadza na własną odpowiedzialność. Nie biorę na siebie konsekwencji za złe działanie pomp po złożeniu, ich mechaniczne uszkodzenia bądz, co najgorsze, zerwanie pasków rozrządu i kolizję tłoków z zaworami! Temat ma na celu pokazanie co w pompach wtryskowych siedzi oraz żeby każdy czytający mógł się troszkę zaznajomić z tym tematem i przy oddawaniu do regeneracji bądź regulacji pompy nie został naciągnięty na dodatkowe koszta spowodowane niewiedzą. Kto nie czuję się na siłach niech naprawdę nie zagląda do pompy, a kto po przeczytaniu tego tematu postanowi rozebrać swoją pompę, niechaj przy składaniu i zamontowaniu jej na samochodzie posprawdza wszystko kilka razy. Na samym końcu pokażę, co mi, doświadczonej osobie przytrafiło się poprzez zwykłą nieuwagę. Generalnie przypadek, który może każdego dotknąć a jego konsekwencję powodują, że na tej pompie w takim stanie samochód nie odpali! Zaczynamy! Pacjent: [url=http://images41.foto...cem.jpg] Obrazek [/URL] Pompa wtryskowa z nastawnikiem indukcyjnym, silnik 1Z. W AFN analogicznie się wszystko robi. Na początku "uwalniamy" kabelki: [url=http://images47.foto...08m.jpg] Obrazek [/URL] Później odkręciłem zaworek, którym ustawia się ciśnienie wewnętrzne w pompie: [url=http://images40.foto...c1m.jpg] Obrazek [/URL] [url=http:// images40.foto...02m.jpg]Obrazek [/URL] Jak widać, posiada on dwa oringi, które nie mogą być uszkodzone! Bo będą hocki klocki. Jeśli pompę mamy w ręcę to nie ma zbyt wielkiego problemu aby odkręcić ten zaworek. Jeśli pompa jest na samochodzie to trzeba sobie dorobić specjalny klucz (albo kupić). Później odkręciłem zaworki zwrotne: [url=http://images38.foto...54m.jpg] Obrazek [/URL] Między zaworkami a głowiczką znajdują się miedziane podkładki. Jak ktoś bierze się za uszczelnianie całej pompy to warto je zmienić, są w komplecie. Aby odkręcić zaworki trzeba użyć dobrej nasadki 14. Widok po zdjęciu nastawnika: [url=http://images40.foto...c7m.jpg] Obrazek [/URL] Oczywiście wcześniej zaznaczamy jego położenie względem korpusu pompy aby przy składaniu móc go zgrubsza ustawić a po odpaleniu dokonać niezbędnej korekty. Do odkręcenia nastawnika potrzeba torx'a oraz specjalnej nasadki. Na powyższym zdjęciu widać opiłki metalu wydobywające się z dolnej części nastawnika, nastawnik bezwzględnie do czyszczenia. Tutaj widzimy pierścień dawkujący z otworkiem, w który musi trafić główka nogi nastawnika. Złe wcelowanie może spowodować ułamanie główki i nastawnik jest do wyrzucenia wtedy. [url=http://images43.foto...71m.jpg] Obrazek [/URL] Uszkodzony nastawnik: Obrazek Następnie odkręciłem zaworek N108. [url=http://images47.foto...36m.jpg] Obrazek [/URL] N108 znajduję się pod sekcją wysokiego ciśnienia: [url=http://images35.foto...e1m.jpg] Obrazek [/URL] Tak jak w przypadku zaworka ciśnieniowego, również na nim są dwa oringi, które nie mogą być uszkodzone! Bo później coś nie tak działa, płacz i ogólnie lamęt, że samochód nie jedzie. N108 trzyma się na dwóch torx'ach. Przed państwem najważniejsza rzecz w rozdzielaczowej pompie wtryskowej a mianowicie tłokorozdzielacz z głowiczką: [url=http://images35.foto...28m.jpg] Obrazek [/URL] Od stanu tego elementu głównie zależy jak samochód "odpycha się". Głowiczka trzyma się na 4 torx'ach. Jeden oring uszczelniający. A tutaj mamy rozebraną całą sekcję tłoczącą: [url=http://images50.foto...75m.jpg] Obrazek [/URL] Nie ma żartów. Niepoprawne złożenie i elementy ulegają uszkodzeniu. W skrajnym przypadku mogą się wzajemnie zaklinować, przez co środek pompy stanie i zerwie pasek rozrządu. Niepoprawne złożenie może spowodować, że samochód nie odpali bądź po odpaleniu automatycznie wbije się na najwyższe możliwe obroty. Rzut okiem co nam zostało w pompie, a tam widzimy falę: [url=http://images35.foto...2em.jpg] Obrazek [/URL] Wyjęta fala wraz z rolkami: [url=http://images37.foto...3cm.jpg] Obrazek [/URL] Kolejny rzut oka: [url=http://images45.foto...93m.jpg] Obrazek [/URL] Czarny element to koszyczek, który trzyma rolki (4 zagłebienia). Po rolkach jeździ fala, która unosi się i opada, powoduje to ruch obrotowo- posuwisto-zwrotny tłokorozdzielacza. Obrót koszyczka pozwala przyśpieszyć kąt wtrysku. Przyśpieszenie to następuje poprzez wzrost ciśnienia w pompie wraz z obrotami oraz jest wspomagane przez N108. Rozbieramy układ odpowiedzialny za dynamiczne sterowanie kąta wtrysku: [url=http://images50.foto...1bm.jpg] Obrazek [/URL] Koszyczek z tłoczkiem: [url=http://images47.foto...e6m.jpg] Obrazek [/URL] Zobaczmy co nam pozostało w pompie: [url=http://images49.foto...c3m.jpg] Obrazek [/URL] Widzimy tam ośkę oraz sekcję pobierającą paliwo (inaczej sekcja wstępna, sekcja pobierająca, sekcja zasilająca). Widoczna śruba torx, trzyma sekcję pobierającą. Zasłonięta jest druga taka sama śruba. Ośka z klinem, który nie pozwala na przekręcenie ośki względem sekcji pobierającej: [url=http://images37.foto...bfm.jpg] Obrazek [/URL] Sekcja pobierająca: [url=http://images41.foto...f1m.jpg] Obrazek [/URL] Obraca się ona po mimośrodzie przez co jest w stanie zassysać pod ciśnieniem paliwo. Sprytne i zarazem pomysłowe rozwiązanie. Uuuu... uuuu... echo niesie [url=http://images46.foto...72m.jpg] Obrazek [/URL] [url=http:// images35.foto...70m.jpg]Obrazek [/URL] Przejdźmy teraz do nastawnika. Oto co widać pod deklem nastawnika: [url=http://images43.foto...32m.jpg] Obrazek [/URL] 1) Czujnik temp. paliwa 2) Osłonka, od dołu zasłania 7 połaczeń nastawnika z wtryczką, od góry 2 połączenia płytki nastawnika z cewką, która znajduje sie pod spodem 3) Układ sterujący ruchem pierściena dawkującego 4) Wszędzie opiłki, trzeba wyczyścić Na tym zdjęciu widać, że osłonka została zdjęta i wszystkie 9 połączeń odseparowane. Odkręciłem również torxa, który trzyma układ oznaczony jako nr 3 na poprzednim zdjęciu. WAŻNE! Podczas składania trzeba będzie przeprowadzić kalibrację inaczej ni hu hu, nie będzie działać pompa wtryskowa, ECU nie będzie znał położenia pierścienia dawkującego. [url=http://images41.foto...2dm.jpg] Obrazek [/URL] Zdejmujemy płytkę nastawnika: [url=http://images47.foto...92m.jpg] Obrazek [/URL] Widzimy cewkę oraz magnesy (i całą masę opiłków). Wyjmujemy do góry cewkę z magnesami (tworzą całość): [url=http://images50.foto...bbm.jpg] Obrazek [/URL] Cóż za piękny widok: [url=http://images39.foto...e6m.jpg] Obrazek [/URL] A tutaj jeszcze piękniejszy: [url=http://images47.foto...60m.jpg] Obrazek [/URL] Przez te opiłki dochodzi do zaburzenia pracy nastawnika. Zaburzenia te przejawiają się pogorszeniem mocy, falowaniem obrotów na biegu jałowym i szarpaniem silnika do 2000 rpm na 4 i 5 biegu. Obiecane zdjęcie jak łatwo można popsuć sobie pompę: [url=http://images50.foto...09m.jpg] Obrazek [/URL] Główna sprężyna (jedna z dwóch widocznych na zdjęciach sekcji tłoczącej) źle się wpasowała w swoje miejsce i pod kątem naciskała na podstawę tłokorozdzielacza. Tłokorozdzielacz jest co prawda wykonany z materiału tak twardego, że ze swiecą szukać tokarza mogącego toczyć w tym stopie, jednak co twarde to i kruche, dlatego pękło. Bez zbytnej siły, po prostu wystąpiła niezrównoważona siła mimośrodowa. Ta sekcja tłocząca już do niczego się nie nadaję. Dla normalnego człowieka jest to koniec pompy i początek wydatków, dla mnie jedynie kolejne doświadczenie, które pokazuje że dziesiątki złożonych pomp nie powodują, że nie ustrzegam się błędów. Wszak jestem tylko czlowiekiem i ręka również może mi się zatrząść Postaram się rozbudowywać ten temat jak również odpowiadać na wszystkie pojawiające się pytania i problemy. Pozdrawiam. trepek (pompiarz - samouk)

(www.audi80.pl/rozbieranie-pompy-wtrysko ... t65472.htm)
Ostatnio zmieniony 2013-01-02, 22:52 przez dariodario, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
GTR34
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 1507
Rejestracja: 2011-06-26, 20:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Chełm

Post autor: GTR34 »

dariodario, Nie dam głowy uciąć, czy nikt cię nie spałuje za to, że zerżnąłeś poradnik z forum A80, widziałem to. Poza tym zdjęcia nie działają, ogarnij to trochę, bo bałagan jest.
Dawid2542, Tutaj masz zdjęcia jak ja wymieniałem oringi na zaworku N108. I masz tutaj ten zestaw uszczelnień : http://moto.allegro.pl/zestaw-naprawczy ... 17936.html

Jak wyciągnąłem zaworek z pompy to wyglądał tak:

Obrazek

Po wyczyszczeniu i wymianie oringów, zaworek gotowy do założenia.

Obrazek

I tutaj masz ten drugi, zdjęcie z neta, jak widać jeden oring uszczelniający. Jest tam jakiś tłoczek czy coś. Jak będziesz rozbierał uważaj żeby nie wypadło nic.

Obrazek
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

nie mam pewnosci ale to jest chyba foto tloka przestawiacza od drugiej strony. z tej gdzie ci cieknie mozesz spokojnie odkrecic to wieko, znajdziesz tam uszelke, podladke, sprezynke, jesze jedną podkladke na dnie tloka. gdyby tlok byl wysuniety i mial bys problem by to potem przez sprezynke skrecic, zalącz zaplon (nie krec rozrusznikiem) - zawor n108 sie otworzy i tlok wcisniesz wtedy palcem do srodka.
AAT@17xKM/380Nm
Awatar użytkownika
anton
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 85
Rejestracja: 2012-07-08, 08:44
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: włodawa

Post autor: anton »

według mnie nie cieknie ci z zaworka n108 gdyz widac na pierwszej fotce ze gumka pierwsza uszczelniajaca wystaje dosc wysoko i nie jest płaska prawie zawsze cieknie spod głowiczki i spod nastawnika bardzooooooooooo zadko spod tych miejsc które zaznaczyłes
Awatar użytkownika
Dawid2542
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 903
Rejestracja: 2011-05-21, 19:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: śląsk

Post autor: Dawid2542 »

anton, a powiedz mi żeby wymienić uszczelkę pod głowiczką i pod nastawnikiem trzeba targać pompę na stół? Popsuję coś jak to samemu rozbiorę? tzn pozmieniam kąty itp?
Awatar użytkownika
GTR34
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 1507
Rejestracja: 2011-06-26, 20:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Chełm

Post autor: GTR34 »

Trzeba wyciągać pompę na stół, kąt wtrysku rozregulujesz oczywiście. Pompę stawiasz na sztorc, tłokorozdzielaczem do góry, odkręcasz 4 torxy i wyjmujesz cały tłokorozdzielacz, wymienisz o-ring i składasz. Ale trzeba bardzo uważać, przydałoby się znać budowę pompy. Osobiście to już robiłem, jak na aucie wyjmiesz tłokorozdzielacz to ci cała fala wyleci.. Więc tylko i wyłącznie pompa na stół.
Awatar użytkownika
anton
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 85
Rejestracja: 2012-07-08, 08:44
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: włodawa

Post autor: anton »

GTR34,
:ok:
inaczej nie da rady ale to nic trudnego vag com w kompie jakij kabelek i pare stówek w kieszeni :-P
Awatar użytkownika
afro89
Administrator
Administrator
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-08-25, 13:53
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Warszowice

Post autor: afro89 »

W wielkim skrócie wygląda to tak:

Wyciągasz pompę i dajesz na stół.

Obrazek

Odkręcasz 4 śrubki na torx T-30

Obrazek

Wyciągasz głowiczkę z tłoko-rozdzielaczem i masz taki widok.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

To tak na szybko porobiłem zdjęcia. Dodam że warto ściągnąć przy tej operacji nastawnik, ponieważ przy składaniu są duże problemy aby trafić główką z bolca nastawnika do dziury w pierścieniu dawkującym. No i oczywiście jeśli Ci cieknie paliwo z tamtych okolic to należy wymienić o-ring w moim przypadku jest on czarny.
Ostatnio zmieniony 2013-01-05, 21:07 przez afro89, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój czołg AEL 300KM 555NM: http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=426

Mister zlotu `12
Najszybsze auto zlotu `13
Awatar użytkownika
Dawid2542
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 903
Rejestracja: 2011-05-21, 19:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: śląsk

Post autor: Dawid2542 »

afro89, weź na spota potrzebny sprzęt ja kupię komplet uszczelek i zrobimy na miejscu, widzę że masz to ogarnięte :mrgreen:

jak przed wyciągnięciem pompy zaznaczę sobie jak leży w aucie i przykręcę ją z powrotem na cechy to powinno być OK czy jeszcze cza coś kompem działać??
Awatar użytkownika
GTR34
Adam Horch
Adam Horch
Posty: 1507
Rejestracja: 2011-06-26, 20:17
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Chełm

Post autor: GTR34 »

Korekty i tak będziesz musiał dokonać, pompę nie musisz zaznaczać, ma ona tam znacznik, są 3 znaki, na pompie, na korpusie pompy (kosz w którym siedzi pompa, mocowanie pompy inaczej) i na kole pasowym pompy. Ustawiasz sobie tak żeby te 3 znaki się zgrały ( wrzucasz 5 albo 6 bieg i popychasz furę na biegu, a druga osoba patrzy na znaki, aż się pokryją). Odkręcasz rolkę napinającą pasek, zdejmujesz pasek, odkręcasz przewody wysokiego ciśnienia, odpinasz kostki, teraz jest chwyt z kołem pasowym. Długo myślałem, jak je zablokować aby odkręcić. Wpadłem na pewien pomysł, w kole pompy są 4 dziury, 2 większe i 2 mniejsze. W te 2 mniejsze wkręcasz 2 śruby M10, dziury są nagwintowane, pomiędzy śruby wstawiasz np. łyżkę montażową lub coś podobnego, aby zablokować koło, drugą ręką odkręcasz nakrętkę mocującą koło pasowe do wałka pompy. Klucz chyba 21mm jak dobrze pamiętam, oczkowy wygięty się dobrze sprawdza. Po odkręceniu nakrętki zbijasz koło z klina, odkręcasz pompę, jest na 3 śruby do kosza mocowana, 2 śruby z łbem 6 kątnym na klucz 13mm, a jedna jest na Imbus bodajże 6. Koło tłokorozdzielacza jest jeszcze jedna śruba M6 na klucz 13mm z nakrętką stożkową, odkręcasz i wyjmujesz pompę. Dalej to już jak Afro napisał, jak montujesz pompę z powrotem, to ustawiasz na te 3 znaki, narzucasz pasek, pod odpaleniu i rozgrzaniu silnika dokonujesz korekty kąta.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pompy wtryskowe i wtryskiwacze”