[A6-2.5TDI AEL] Demontaż i sprawdzenie VP37

Wszystko ci się tyczy układu wtryskowego w silnikach wysokorpężnych
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

[A6-2.5TDI AEL] Demontaż i sprawdzenie VP37

Post autor: Romek009 »

Witam. Od jakiegoś czasu borykam się z ciężkim porannym rozruchem mojego AELa. Zdecydowałem się wymontować pompę i dać do sprawdzenia. Z tym wiąże się moje pytanko. Na co zwrócić uwagę przy demontażu pompy, czy może mnie coś zaskoczyć? Koło pasowe na wałku pompy jest na klinie czy na stożku? No i takie pytanie, czy zna ktoś dobrego, zaufanego fachowca bądź warsztat zajmujący się regeneracją tych pomp? Najlepiej na podlasiu w okolicach Białegostoku to podjechałbym osobiście. Ale mogę również spakować ją w paczkę i do kogoś wysłać kurierem. Zależy mi na dokładnym sprawdzeniu pompy i ewentualnej jej regeneracji. Tylko chodzi o to żeby to była profi robota a nie chałtura, bo miałem już doczynienia z pseudo fachowcami, naciągaczami. Jakoś nie mam szczęścia do ludzi ;/
Ostatnio zmieniony 2013-02-05, 19:53 przez Romek009, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
afro89
Administrator
Administrator
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-08-25, 13:53
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Warszowice

Post autor: afro89 »

Opisz bardziej szczegółowo objawy złego zapalania, no i dlaczego zdecydowałeś się na wyciągnięcie i ewentualnie regenerację pompy wtryskowej?? Co sprawdzałeś przed postawieniem takiej diagnozy??
Mój czołg AEL 300KM 555NM: http://audi-c4.pl/viewtopic.php?t=426

Mister zlotu `12
Najszybsze auto zlotu `13
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

Post autor: Romek009 »

A więc tak, jak świece nie grzeją, trzeba go rano kręcić. Czasami nawet kręce 2 razy dopiero załapie. I nie załapuje od razu tylko łapie łapie i dopiero zacznie pracować. Nawet przez pierwsze sekundy potrafi trochę pofalować i potelepać. jak świece grzeją to odpala niby od pierwszego, ale nie ma ideału. Świece sprawdzane, grzeją wszystkie. Kąt wtrysku sprawdzany, ustawiony na ok 75 jednostek, dawka paliwa ustawiona na około 3.5 mg. Nieszczelność raczej wykluczam, bo nie byłoby różnicy przy odpalaniu po podgrzaniu świec czy bez grzania. Jakby paliwo się cofało to też trzeba byłoby kręcić długo, a z podgrzaniem świec jest lepiej, ale nadal nie ma ideału. Ale podłączałem paliwo bezpośrednio z bańki do pompy omijając filtr, nie ma różnicy. Przewody pod samochodem sprawdzałem naocznie, nie widać pęknięć ani żeby były gdzieś mokre. Nie widać też bąbelków w przewodzie między filtrem a pompą. Sprawdziłem ciśnienie na cylindrach: pierwszy i drugi ma około 24, trzeci około 27, czwarty i piąty około 25. Konsultowałem to ze znajomym mechanikiem od którego pożyczałem przyrząd, stwierdził że jest ok i że auto powinno palić, nauczyciel ze szkoły też potwierdził że jest ok i wyszukał gdzieś w ksiażce że minimalne ciśnienie dla 1.9 TDI to 19 bar (2.5 to prawie to samo tylko jeden garnek więcej) wiec mój powinien palić. Sprawdzałem też wtryski w szkole na przyrządzie z tym samym nauczycielem. Mówił że to nie jest dokładny przyrząd do mierzenia dwusprężynowych wtrysków tylko do starego typu wtryskiwaczy, ale stwierdził że też są jeszcze w porządku, jak to okreslił na 3+. Także wygląda na to że jedyne co zostało na drodze to pompa, dlatego podjałem decyzje aby ją zdemontować. No chyba że macie jakieś inne sugestie to jestem otwarty. Irytuje mnie to odpalanie, walcze z tym już dłuższy czas, ale niestety jestem zmuszony troche to ignorować, bo mam mało czasu (w tym roku matura, egzamin zawodowy). Ale pomału zaczyna mnie to już dobijać a szczególnie z racji tego że niebawem wiosna i zacznie sie okres kiedy to świece nie będą sie wgl włączały, a ja będę hełtał i dobijał akume ;/
Ostatnio zmieniony 2013-02-05, 20:50 przez Romek009, łącznie zmieniany 1 raz.
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

Powiem ci co ostatnio zrobiłem po latach takiego sobie zapalania a ostatnio wręcz tragicznego.
Wymieniłem oring w zaworku sterowania ciśnieniem (tuż obok króćca przyłączeniowego paliwa u góry pompy) - był już bardzo cienki i na pewno nie był szczelny - zestawy uszczelek na allegro za 40zł ale to zwykły oring - jak wykręcisz to ten mniejszy. Ja kupiłem zestaw bo mi pod tłokorozdzielaczem ciekło.

A druga sprawa - VAG i ustaw pompę na 4st. przed BTDC grupa 004, pozycja 3.
Teraz sprawdzane na mrozie -7 - świece zadziałaby ale czekałem specjalnie dłuższy czas aż ostygną - pali od pierwszego strzału jak nigdy od 7 lat, odkąd mam ten samochód, w ogóle pod tym względem nie ten samochód.

Za regen. pompy (polegającą często na przeglądzie i wymianie uszczelek) zapłacisz kupę kasy, sam demontaż i montaż bez wymiany czegokolwiek podobno ok 700zł, każda wymiana dodatkowo. Więc warto spróbować.
W razie obniżenia kultury pracy podnieś jak to ja zrobiłem o 2 kroki obroty jałowe.
pzdr
AAT@17xKM/380Nm
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

Post autor: Romek009 »

No w porządku, kąt wtrysku ustawie, a odnośnie tego zaworka masz po ręką jakieś zdjęcie poglądowe, gdzie on sie dokłądnie znajduje? byłbym wdzięczny
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

Nie mam fotki pod ręka, ale znajdziesz buz trudu - łeb na nietypowy klucz wkręcone to jest tuż obok króćca do którego podłączony jest wąż paliwa od góry pompy.
Zaczął bym jednak od kąta, standardowy problem z podjechanymi pompami w TDI gdzie trzeba ustawić nieco większy kąt wyprzedzenia od fabrycznego, który wynosi o ile pamiętam ok 0,9st (grupa 004 poz 2 na jałowych obrotach odczyt w VAG - MB-bloki mierzalne) by dobrze odpalało w kazdych warunkach. Ustawiać na VAG - u mnie po ustawienia na zegar po wymianie rozrządu w serwisie wynosiło 5st ATDC i była tragedia jak u ciebie, długie kręcenie, odpalanie nie na wszystkie gary, telepanie silnikiem przez kilka sekund...
AAT@17xKM/380Nm
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

Post autor: Romek009 »

No okej, zajmę się tym kątem, jak złapie chwilę wolnego czasu :) Może ktoś ma jeszcze jakieś sugestie, na co warto zwrócić uwagę i co można sprawdzić przy pomocy podstawowych narzędzi warsztatowych :) Z góry dzięki za pomoc :)
Dodek
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 794
Rejestracja: 2011-06-20, 15:43
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: c.k
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Post autor: Dodek »

pawel, dobrze prawisz - jak widze chyba narazie ty troche ogranąłes ten problem - czyli kiepskiego palenia na letnim silniku.

Ale prosze jakbyś mógł zrobić jakis malutki foto-poradnik jak to zrobić - to my userzy 2,5 tdików bedziemy ci bardzo wdzieczni . ;-)
Ps żeby to tak w miare łopatologicznie wytłumaczone było - kilka fotek z zaznaczeniem w paincie strzełkami co i jak odkrecać i co wymieniać. :ok:

Poratuj :P
Ostatnio zmieniony 2013-02-06, 22:36 przez Dodek, łącznie zmieniany 1 raz.
AEL INSIDE
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

Moze to rozjaśni temat:
http://forum.tdi-tuning.pl/viewtopic.php?t=7304
Po wykręceniu można sprawdzić, czy jest sprawny - czy tłoczek się przesuwa i powraca za sprawą sprężynki.
Są tam 2 oringi, u mnie tłoczek jest sprawny natomiast mniejszy oring był chudziutki i twardy.
Tym zaworkiem reguluje się również ciśnienie wewnętrzne pompy ale tu bez pomiaru cisnienia nie robił bym eksperymentów. Złe ciśnienie wpływa m.in. na złe sterowanie tłokiem mechanizmu dynamicznego wyprzedzenia wtrysku - nadmierne wbicie klina regulacji może powodować zbyt mocne wyprzedzamie wtrysku. Z drugiej strony zuzyte pompy mogą już nie utrzymywać właściwego ciśnienia i tą metodą mozna ten problem zniwelować.

Jednak uważam, że w znacznej większości przypadków to zły statyczny kąt wyprzedzenia wpływa na złe odpalanie - wystarczy przejrzeć fora dotyczące TDI, złe odpalanie to najczęstrza usterka a najpowszechniejsze lekarstwo to ustawienie większego niż zalecany przez producenta kąt statycznego.
Ja to za radą kolegi TO_JA z forum AKP ustawiam na MB w grupie 004 - silnik pracuje wtedy na wolnych obrotach bliższych obrotom przy odpalaniu z rozrusznika a nie na podwyższonych jak w BS, u mnie kąt 4st się sprawdził, wcześniej wynosił ok 2,5 a to było zbyt mało.

Jest o ile dobrze pamiętam jeszcze jeden zaworek - w głowicy nastawnika dawki pompy, tam gdzie podłączony jest powrót, podejrzewam, że rozpadnięcie się tego zaworka będzie również wpływać na tracenie się niskiego ciśnienia w pompie ale to już wyłącznie moje przemyślenia :) Można to to sprawdzić czy działa - czy tłoczek się przesuwa i odbija spowrotem za sprawą sprężynki.
AAT@17xKM/380Nm
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

Post autor: Romek009 »

No, a więc panowie, znalazłem chwile czasu żeby podłubać w audi, no i zastosowałem się do porad. Wykręciłem ten zaworek ciśnieniowy, oringi były twarde wręcz plastikowe, jeden pękł przy zdejmowaniu. Wymieniłem na nowe, wkręciłem z powrotem. Kąt jaki pokazuje sterownik to 0.7st BTDC, grupa 004, bloki mierzone, ustawiłem na około 1.3. Odpalałem rano, grzania świec nie było (auto stoi) w garażu i kibel, kręcenie dłuższy czas, odpoczynek dla rozrusznika i kręcenie drugi raz, dopiero zapalił. Z pozytywów co zauważyłem to silnik mięciutko pracuje przy takim ustawieniu i ładnie reaguje na pedał przyśpieszenia. Dziś ustawiłem zgodnie z radą kąt 4st BTDC. Jest to około 84 jednostek w grupie 000, bloki mierzone, w nastawach na wykresie przy podniesieniu obr do 1000, wynosi 72 jednostki. Jeszcze co zauważyłem to skaczący kąt wtrysku, od 81 do około 88. w grupie 004 kształtuje się to na poziomie 3.8st BTDC, które wpada bardzo rzadko, ale czasem się pojawi, do 4.5st. No i jeszcze dawka paliwa również sobie trochę jeździ. Relacje z odpalania po zmianie kąta zdam jutro :) Aha jeszcze jedna kwestia. Przy okazji zaopatrzyłem się w manometr do 14 bar i sprawdziłem ciśnienie pompy. Wpiąłem się w korpus pompy (wykręciłem śrubkę fi8 znajdującą się tuż pod nastawnikiem i wkręciłem tam króciec). Wydaje mi się że było szczelnie, nie było przecieków. Ciśnienie na jałowych obrotach wynosiło około 5.5 bara i wskazówka falowała. Czasami przestawała falować i dobijała do 6. Po podniesieniu obrotów silnika ciśnienie stawało na 6 barach, wyżej nie szło. Co o tym sądzicie panowie? Wszystko rzecz jasna było przeprowadzane na ciepłym silniku, powyżej 80st.C.
Awatar użytkownika
elmi_k
Mechanik
Mechanik
Posty: 109
Rejestracja: 2012-03-18, 21:56
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Kraków

Post autor: elmi_k »

...
Ostatnio zmieniony 2016-02-10, 17:50 przez elmi_k, łącznie zmieniany 1 raz.
Sprzedany :(
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

Romek009, ciśnienie pompy można podnieść tym zaworkiem który uszczelniałeś wbijając delikatnie klin od góry - zwiększając wstępne napięcie sprężynki. Jak masz dostęp do manometru to możesz spróbować ale gdy się upewnisz co do ciśnień w twojej pompie, bo z wybiciem to już nieco gorsza sprawa.
Zakładam że zworek był sprawny - tłok przesuwał się wewnątrz i wracał za sprawą sprężynki ?
Jest jeszcze podobny zaworek na króćcu na przelewie pompy - też może się rozlecieć.
Wężyki przelewowe też warto wymienić na takie z fi wewnętrznym 3,2mm, ciasno wchodzą na wtryski i są szczelne bez zacisków - podejrzewam, że i tamtędy pompa się może przez zaworek przelewowy zapowietrzać i opróżniać powoli z paliwa.

Co do kata i dawki - u mnie też falują a kąt w BS też nieco spada w stosunku do MB.
AAT@17xKM/380Nm
Romek009
Adept
Adept
Posty: 15
Rejestracja: 2012-10-17, 20:13
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Polska

Post autor: Romek009 »

No niestety, po zmianie kąta i wymianie oringów rewelacji nie ma. Jest poprawa w odpaleniu, ale to nie jest tak jak powinno być. Dziś rano świece zagrzały i zapalił można powiedzieć od pierwszego, z lekkim zająknięciem, ale zapalił. Natomiast pod szkoła po 5 godzinach stania, świece już nie zagrzały no i musiałem trochę pokręcić rozrusznikiem żeby zaskoczył. Przejrzę jeszcze raz te zaworki, posprawdzam przelewy i będę zdawał relacje na bieżąco :)
pawel
Mechanik
Mechanik
Posty: 142
Rejestracja: 2012-12-13, 08:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Śląsk

Post autor: pawel »

Możesz jeszcze dawkę rozruchową zwiększyć w adaptacji i ustawić większą dawkę jałowych obrotów, powiedzmy 3-3,5 mg/r choć to wiele raczej nie poprawi.

Może rzeczywiście problem w ciśnieniu pompy skoro tylko 6bar i dziwne że się nie podnosi przy wzroscie obrotów - może właśnie te zaworki nie do końca sprawne i zbyt wcześnie traci się ciśnienie przez nie.
AAT@17xKM/380Nm
Awatar użytkownika
Lechu
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 317
Rejestracja: 2011-08-30, 22:57
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: z nienacka

Post autor: Lechu »

pawel pisze:Możesz jeszcze dawkę rozruchową zwiększyć w adaptacji i ustawić większą dawkę jałowych obrotów, powiedzmy 3-3,5 mg/r choć to wiele raczej nie poprawi.
Nie kombinuj...

falująca dawka - nastawnik
falujący kąt - przestawiacz kąta

To takie pierwsze wchodzące mi do głowy ....

Opcja jaką ja widzę.

Wykręcić wtryski zrobić pomiar kompresji na garkach. I jeśli ok
Pompa razem z wtryskami do warsztatu ze sprzętem Boscha
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pompy wtryskowe i wtryskiwacze”