[All C4] Naprawa pompy sprzęgła 100/A6 C4, audi 80

Wszelkiego rodzaju opisu napraw, instrukcje napraw itp.
pablo90
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 729
Rejestracja: 2011-06-21, 18:00
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: KR/TK

[All C4] Naprawa pompy sprzęgła 100/A6 C4, audi 80

Post autor: pablo90 »

Poniżej przedstawiam manual do naprawy pompki sprzęgła w samochodach audi 100/a6 c4, 80 i nie wiem czy nie w starszych także. Nie mam chwilowo etki wiec nie mogę sprawdzić :)

Do rzeczy. Awaria jest niefajna… występuje zazwyczaj w najbardziej niespodziewanym momencie tak jak w moim przypadku w centrum miasta.
Objawy: luźny pedał sprzęgła, wpada w podłogę, nie wraca. Kapiący płyn hamulcowy z tylu za pedalem (z pompki)

Do dzieła…
Zdejmujemy półkę pod kierownicą (nasadka nr 8), odsuwamy sobie fotel na maxa do tylu żeby zrobić sobie wygodne miejsce do leżenia.. tak.. do leżenia.. dobrze jest także zdemontować mocowanie półki pod kierownicą - ułatwia to pracę.
W rączkę bierzemy imbusa nr 6. Tuz za pedałem sprzęgła widzimy pompkę przykręcona na 2 śruby. Od razu dobrze wziąć jakąś przedłużkę do klucza, bo nie będzie łatwo (taka, która się tam zmieści). Tylko POLUZOWUJEMY sruby bez odpinania na razie żadnych przewodów.

Obrazek
Poluzowane śruby pompy

Teraz idziemy do apteki, kupujemy strzykawkę i za jej pomocą odciągamy nadmiar płynu hamulcowego – tuz pod poziom przewodu do sprzęgła, tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.

Obrazek
Odciąganie płynu hamulcowego tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.

Wracamy do jakże wygodnej pozycji leżącej z głową miedzy pedałami i odpinamy wąż gumowy od pompki, leje się na nas oczywiście resztka płynu. Następny to wężyk ciśnieniowy biegnący do skrzyni. Odkrecamy go kluczem.. niestety rozmiaru nie pamiętam.. chyba 12. Odkręcamy poluzowane śruby i wyjmujemy pompke.
W moim przypadku urwała się śruba łącząca tłok pompki z pedałem wiec pompka po powyższych zabiegach spadla na ziemie brudząc cały dywanik. Jeśli jednak zepsuło się w niej, co innego to macie teraz przed sobą najprzyjemniejsza cześć roboty – uwolnienie pompki od pedalu czyli wysuniecie sworznia.

Obrazek
Oto i pieroński sworzeń wraz z blokadą

Potrzeba wam dużo cierpliwości i wolnego czasu. Musicie uwolnić pompkę od pedału sprzęgła. jest tam polaczenie sworzniowe z blokada dodatkowa. Zdjęcie blokady mi zajęło ok. godziny. Ale podpowiem wam jak zrobić to łatwiej. Patrząc od boku całego pedału mamy taka małą dziurkę, przez która pozornie nic nie widac. Jednak jak powoli przesuniemy pedal to w owej dziurze zobaczymy właśnie blokadę sworznia. Srubokret albo szczypce w dlon i ściągacie to ustrojstwo.

Obrazek
To właśnie ta dziura przez która da się zdjąc i założyć blokadę sworznia.

Po wyjeciu całości pora na piwo – zdecydowanie na nie zasłużyliście.
Czesci druga – regeneracja pompki – ściągamy gume (harmonijke) z gory pompki, nastepnie szczypcami zdejmujemy opaske sprezynujaca. I wyciagamy wszystko na zewnatrz. W srodku mamy tloczek z uszczelkami i sprężynę.

Obrazek
Wybebeszona pompka już z częsciami zamiennymi. widać ewidentne zgięcie śruby pchającej tlok pompy.

Opisze teraz możliwe uszkodzenia (pewnie nie wszystkie) i sposoby naprawy.
1. Jeśli mieliscie taki przypadek jak ja i kolega Kamyk – zgiecie sruby popychającej tloczek i jej zlamanie to kupcie druga pompke – najtansza i przelozcie ta czesc do waszej pompki – pasuje.
2. Jeśli urwala wam się sama koncówka owej sruby i naprawiacie pompke do samochodu z innym silnikiem niż 2.5 tdi to cala srube możecie zastąpić sruba 8-ka z półokrągłym lbem i gwintem na koncu lub tak jak w punkcie wyzej.
3. Jeśli wasza pompka przecieka kupujecie w sklepie zestaw regeneracyjny do pompy sprzęgła do c4. Ok. 20 zl. Wymieniacie gumki i tyle.
Jeśli chodzi o pompki to: do każdego silnika oprocz 2.5 tdi mamy pompke 4a0 721 401 czyli z wylotem przewodu ciśnieniowego pionowo w dół, w 2.5 tdi jest wylot na bok. Pamiętajcie jednak ze pompki nawzajem mogą być dawcami czesci, roznia się kształtem żeliwnego odlewu i grubym okrągłym czyms na srubie do pedalu sprzęgła. nie radze nic ze soba spawac. Wytrzyma dzien, dwa albo tydzień a na prawde robota tego nie jest przyjemna ze względu na dostep.
Tak czy siak dobrze jest na nowo uszczelnic pompke przed zlozeniem. Porzadnie wyczyścić i składać. Dokladnie i powoli. Do złożenia wszystkiego do końca będzie wam potrzebna dodatkowa para rąk – ciężko jest założyć na miejsce opaskę sprężynującą.
Składamy wszystko do kupy:
Teraz najgorsze – trzeba podpiac pompke do pedalu. Nie chce mowic jakie przekleństwa leciały z moich ust w trakcie tego etapu. Jest to po prostu przykry okres mojego zycia o którym nie chce mowic :D. Znow wam podpowiem- mi się udalo w sposób następujący – przykleiłem sobie do palca wskazującego prawej reki pod odpowiednim kątem zabezpieczenie sworznia (taśma izolacyjna) i przezwyciężając ból metalowej blaszki wbijającej się w palca wepchnąłem to na swoje miejsce. pozniej wkladacie przewod od zbiornika plynu i przykrecacie pompke. Staracie się odpowietrzyc pompke wciskając pedal i dolewając plynu do zbiornika. Kiedy plyn poleci dolem pompki podlaczacie waz ciśnieniowy.
Polowa odpowietrzona – nie obedzie sie jednak bez kanału i odpowietrzenia calego ukladu za pomocą wysprzęglika przy skrzyni.

Ostrzegam ze to mój pierwszy manual ever wiec jeśli będą jakies pytania, wątpliwości proszę pisac lub zwracac uwage :). Robota trudna, mam nadzieje jednak ze moim opisem przekonałem was jednak do naprawy a nie do sprzedaży auta :P

Ogromne podziękowania skladam Kamykowi, który zdecydowanie był moim mentorem w trakcie owej naprawy !
Ostatnio zmieniony 2011-07-15, 16:27 przez pablo90, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
pili
Mechanik
Mechanik
Posty: 105
Rejestracja: 2011-03-25, 20:52
Imię: Marcin
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 4.2 280KM (ABH)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Brodnica
Płeć:

Post autor: pili »

Temat bardzo przydatny w c4 bo częsty :mrgreen: A u mnie to już do wyrzygania. Przerabiałem to trzy razy a objawy zawsze te same - wpadający pedał sprzęgła:
1. Właśnie ta nieszczęsna pompka - u mnie rozsypała się sprężyna w pompce. Nie ma jej w zestawie naprawczym - mechanik dobrał coś z magicznej szuflady :lol:
2. Wysprzęglik. Oprócz wpadającego pedału są plamy pod samochodem. Wystarczyło wymienić uszczelnienia na zestaw naprawczy.
3. Dwa miesiące temu pękł mi przewód elastyczny przy wysprzęgliku. Można to dostać na szrocie za piwo, mi się spieszyło i dałem zakuć nowy przewód do metalowych końcówek.

U mnie w 2.8 wyjście z pompki też na bok.
Ostatnio zmieniony 2011-07-18, 11:49 przez pili, łącznie zmieniany 1 raz.
pablo90
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 729
Rejestracja: 2011-06-21, 18:00
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: KR/TK

Post autor: pablo90 »

sprężynę możesz przełożyć z każdej innej pompki o poczatkach oznaczeń 4a0 jak i 4a1 :)
prędkość nie zabija, tylko zbyt szybkie jej wytracanie...
Awatar użytkownika
wolfik0
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 711
Rejestracja: 2011-07-22, 22:20
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: zabrze

Post autor: wolfik0 »

Wie ktoś do czego potrzebne te czarne okrągłe coś na tej śrubie ? :mrgreen:
Jakiś tłumik drgań ? czy może to od tempomatu ? :mrgreen:
()()()() Jedna rodzinka VW
Awatar użytkownika
kornikbp
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 784
Rejestracja: 2011-07-10, 17:07
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Biała Podlaska

Post autor: kornikbp »

Przy zakładaniu zabezpieczenia sworznia ("seger") położyłem się plecami na fotelu z nogami do góry(zagłowek miałem pod kolanami) i spinkę udało się wepchnąć palcem po jakichś 30 sekundach. Śmiesznie to musiało wyglądać...

Polecam mieć latarkę czołową przy tej operacji.

Teraz trzeba będzie odpowietrzyć układ...

Pompę wymieniłem ale głównym winowajcą okazał się cieknący króciec na przewodzie gumowym do pompy sprzęgła(pęknięty) - płyn na dywaniku i coraz gorsze "wrzucanie" biegów.. A walczymy w 100 c4 2.0 16v :-)
A6 C4 2,8 AFC Quattro Manual USA
A6 C4 2,5 AEL Quattro Nogaro Blue
A6 C4 2,5 AEL Silver Wolf Car Hi-fi demo-car
V8 D11 3,6PT Quattro Automatic
Awatar użytkownika
fifi00
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 54
Rejestracja: 2013-11-12, 11:58
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Sępólno

Post autor: fifi00 »

Witam kolegów, wie ma ktoś może z Was jakiś patent na złożenie tego ustrojstwa? Pierwszy uszczelniacz da się włożyć, za to z drugim nie mogę sobie poradzić...

pablo90, w jaki sposób Ty sobie poradziłeś ze złożeniem??
pablo90
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 729
Rejestracja: 2011-06-21, 18:00
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: KR/TK

Post autor: pablo90 »

Z uszczelniaczami chyba nie mialem wiekszego problemu.. najgorzej bylo mi zalozyc pierscien na koncu - pare razy dostalen nim po zebach :p
prędkość nie zabija, tylko zbyt szybkie jej wytracanie...
Awatar użytkownika
fifi00
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 54
Rejestracja: 2013-11-12, 11:58
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Sępólno

Post autor: fifi00 »

Mi również się udało, jednak nie jest to kolorowy zabieg :D Dla potomnych, mi pomogła pinceta 'techniczna', której to wykorzystałem jedną część do 'wepchnięcia' uszczelniacza, równocześnie dociskając mocno kciukiem ten plastik, na którym owe uszczelniacze się znajdują. Po kilku próbach kciuk bardzo mocno boli :P Przydaje się w tym momencie jakaś moneta.

Ogólnie do całej operacji polecam wymontować fotel, znacznie ułatwia grzebanine w tym nieciekawym miejscu!
Awatar użytkownika
wolfik0
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 711
Rejestracja: 2011-07-22, 22:20
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: zabrze

Post autor: wolfik0 »

Do założenia zabezpieczenia na ten trzpień to polecam takie szczypce Obrazek Bez problemu mi się udało :mrgreen:

Ale za to założyć ten trzpień to była masakra... pomógł kawałek drucika do którego przylepiłem klejem na ciepło ten trzpień i odpowiednio powyginałem i udało się przełożyć :mrgreen: :mrgreen:
()()()() Jedna rodzinka VW
pablo90
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 729
Rejestracja: 2011-06-21, 18:00
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: KR/TK

Post autor: pablo90 »

wolfik0, do palca trzeba bylo kleic klejem na cieplo :p ja tak robilem :d
prędkość nie zabija, tylko zbyt szybkie jej wytracanie...
dariodario
Mechanik
Mechanik
Posty: 208
Rejestracja: 2012-02-24, 17:22
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Jasło

Post autor: dariodario »

witam
mam takie pytanie.
ktos wymienial juz pompki sprzegla bez jej naprawiania?
posiadam malo czasu na to i chcialbym to zrobic w muare szybko.
jakie marki pompy sprzegla są dobre a ktore omijać?
POWER MADE IN SPANKY
Awatar użytkownika
wolfik0
Audi Mastah
Audi Mastah
Posty: 711
Rejestracja: 2011-07-22, 22:20
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: zabrze

Post autor: wolfik0 »

Ogólnie to bardzo prosta konstrukcja tej pompki jest i za bardzo nie ma co się zepsuć oprócz uszczelnień i tego pękającego trzpienia... ja kupiłem z max-geara najtańszą bo potrzebowałem sam trzpień i na razie się jeszcze nie urwał :mrgreen: :mrgreen:
()()()() Jedna rodzinka VW
Awatar użytkownika
Maszto
C4 Autorytet
C4 Autorytet
Posty: 270
Rejestracja: 2011-08-01, 08:21
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: SCI

Post autor: Maszto »

Rada z mojej strony. Jest prostsza metoda na uwolnienie pompki, tak aby nie urszać sworznia.

luzujemy kontre na tłoku pompki i w palcach odkrecamy taki masywny stalowy krażek (on słuzy do regulacji luzu sprzegla).

Dzięki temu uwolnimy pompkę z samochodu.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2015-07-02, 09:09 przez Maszto, łącznie zmieniany 1 raz.
kopec
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 81
Rejestracja: 2011-06-08, 19:24
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Konin

Post autor: kopec »

Ja mam problem chyba tez z pompka, mianowicie raz częściej raz rzadziej jednak zawsze zdarza się to rano, mam wpadniety pedal, jednakże gdy silnik trochę pochodzi, a pedal trzymam do góry to układ się odpowieterza? Pompka napełnia się płynem? Nie wiem ale po tej operacji sprzęgło działa cały dzień bez zarzutu. Pompka wymieniana pół roku temu, wcześniej był oryginał i oczywiście peknal ten pierdolnik, stara pompkę mam to najwyżej zamienię te właśnie Rurki i będę jeździć na oryginalnej, jednak to dziwne zachowanie sprzęgła to pompka czy raczej tarcze sprzęgła do wymiany (nie ślizga się ale ciezkawo trochę chodzi) i oczywiście jest dwumasa w 2.6 co zdziwiło mojego mechanika :)
Awatar użytkownika
Zib3l
Adept
Adept
Posty: 18
Rejestracja: 2015-08-16, 18:59
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: NDG

Post autor: Zib3l »

Ktoś wie jaka kolejność jest tych cześci na obraku poniżej. Bo chce zdiagnozować swoją awarię. Sprzęgło łapie dopiero od 3/4. Pęknięta sprężyna pewnie by to wyjaśniała.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2018-05-01, 10:14 przez Zib3l, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy”