[A6-2.8 AAH] Płyn chłodniczy długo się nagrzewa

Wszystko co tyczy się silników sześciocylindrowych w układzie widlastym.
Surchon
Mechanik
Mechanik
Posty: 216
Rejestracja: 2017-05-15, 21:31
Imię: Michał
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1995
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Kontakt:

[A6-2.8 AAH] Płyn chłodniczy długo się nagrzewa

Post autor: Surchon »

Witam, mam pewien problem. Ze względu na to, że jest to moja pierwsza zima (w zeszłym roku kolizja, auto stało) za kierownicą to nie jestem pewny czy nie jest to normalne w tych samochodach - ale szczerze wątpię... Mianowicie w ostatnim okresie, kiedy temperatura zewnętrzna dosyć mocno spadła płyn chłodzący w moim samochodzie sporo wolniej się nagrzewa. Ma to miejsce szczególnie kiedy wyjeżdżam od razu na drogę krajową - wtedy temperatura płynu praktycznie w ogóle nie rośnie, chyba że są jakieś postoje np. na światłach, albo znaczne zmniejszenie prędkości. Ogólnie to na trasie olej mi się szybciej nagrzewa niż płyn chłodzący... Na przykład zanim wyjadę na DK to płyn powoli nabiera temperatury i osiąga około 60 stopni, wyjeżdżam na trasę, prędkość +/-120km/h i ta temperatura po prostu praktycznie przestaje rosnąć, kiedy zwolnię lub nastąpi postój to temperatura dosyć szybko osiąga 90 stopni.

Ostatnio jak płyn chłodzący osiągnął 60 stopni, stanąłem na poboczu i zacząłem macać chłodnicę - była letnia. To dało mi do myślenia i zastanawiam się czy czasami nie zaciął się termostat i nie jest otwarty cały czas długi obieg.

I teraz pytanie co z tym fantem zrobić? Zmieniać termostat? Co sprawdzić? Czy może to normalne? Spotkałem się też z tym, że ludzie zasłaniają część chłodnicy na zimę - czy ma to sens i powinienem tak zrobić?



PS: Zaznaczę, że w samochodzie jest zamontowany LPG.

[ Dodano: |9 Gru 2018|, o 01:03 ]
Teraz na konkretnym przykładzie, bo właśnie jestem po krótkiej trasie. Podróż między dwoma miastami, ze względu na porę postojów (świateł) całkowity brak. Trasa 6km przy prędkości 80-100km/h. Temperatura płynu chłodzącego dosyć szybko osiągnęła 50-60 stopni i wskazówka się zatrzymała - przez resztę trasy nawet nie drgnęła, a jeśli już to minimalnie. Natomiast gdy wjechałem na parking, znalazłem miejsce parkingowe i spojrzałem na wskazówkę to momentalnie zaczęła się podnosić i z wcześniej wymienionych 50-60 stopni doleciała do ponad 80 stopni i już odpuściłem, zgasiłem silnik - ale przypuszczam, że do 90 by doszła...
przemek198787
Mechanik
Mechanik
Posty: 110
Rejestracja: 2013-03-11, 17:11
Imię: Przemek
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1997
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Hrubieszów
Płeć:

Post autor: przemek198787 »

Wszystko wskazuje na uszkodzony termostat u mnie jest tak samo, gdzieś czytałem że do aah twrmostaty tylko z aso są polecane bo inne się nie sprawdzają. Sam zmieniłem Ale nie na aso i niestety problem nie ustąpił objawy identyczne jak u Ciebie
Awatar użytkownika
pili
Mechanik
Mechanik
Posty: 105
Rejestracja: 2011-03-25, 20:52
Imię: Marcin
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 4.2 280KM (ABH)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Brodnica
Płeć:

Post autor: pili »

Mam dokładnie to samo. W mieście idealnie trzyma 90 C ale jak wyjadę na trasę zanim silnik się rozgrzeje to nie ma szans na więcej niż 70. Zmieniałem termostat na ori ASO. Zastanawiam się czy to możliwe żeby reduktor gazowy zabierał tyle ciepła że płyn nie osiąga 90 C na trasie?
C5 4.2 Avant quattro - jest
C4 4.2 Avant quattro - jest
C4 2.8 Avant - jest
C3 2.1 Sedan - było
Awatar użytkownika
mas0n
Moderator
Moderator
Posty: 678
Rejestracja: 2013-09-23, 15:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Warszawa

Post autor: mas0n »

Surchon, Jak najbardziej termostat
Surchon
Mechanik
Mechanik
Posty: 216
Rejestracja: 2017-05-15, 21:31
Imię: Michał
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1995
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Surchon »

przemek198787, a czy masz instalację LPG? Bo może rzeczywiście to reduktor gazu zabiera tyle ciepła...

pili, czyli mamy ten sam problem. U mnie nasila się to przy zmniejszeniu temperatury - przykładowo w lecie tego problemu nie ma, teraz przy +/-5 stopniach jeszcze jest w miarę ok, ale gdy temperatura spada do -5 stopni to już jest kiepsko... Drogi taki oryginalny termostat z ASO? Wymiana coś pomogła czy nic się nie zmieniło? Apropo tego reduktora - powiem Ci szczerze, że też mi to przyszło na myśl, ale tutaj musiałby się jakiś specjalista wypowiedzieć.

mas0n, też mi się tak wydaje. Z tym, że jak widzisz koledzy powyżej mają podobny problem i zmiana termostatu nie bardzo pomogła... :/


Dzisiaj ponownie zwróciłem większą uwagę na wskazanie temperatury. Rano na zewnątrz około 3 stopni, odpaliłem silnik i przez prawie 2 minuty tak sobie pracował (czekałem na znajomych i inne takie :D). W tym czasie silnik przełączył się na gaz - to znaczy, że płyn chłodzący przekroczył temperaturę 30 stopni. Podczas około 2-3km przejazdu przez miasto z dwoma postojami na światłach temperatura podniosła się do około 60 stopni, następnie wyjechałem na drogę krajową i wskazówka od temperatury przez 2-3km (do kolejnych świateł...) nie ruszyła się. Nastąpił długi postój na światłach, przejazd około kilometra i kolejne światła (znowu czerwone :roll:) - szybkie spojrzenie na temperaturę i wskazówka praktycznie na 90 stopniach - czyli bardzo szybko (postój na światłach i 1km trasy oraz kolejne zatrzymnie) z 60 stopni temperatura skoczyła do 90 stopni. Kurcze nie wydaje mi się to normalne i zachodzi pytanie czy to na pewno jest termostat?

Myślę aby zrobić mały test i po prostu zasłonić połowę chłodnicy jakąś tekturą - zaobserwować wyniki. Może silnik się szybciej zagrzeje, co by chyba ewidentnie wskazało na termostat. Co o tym sądzicie, dobry pomysł czy raczej odpuścić?
Awatar użytkownika
TheStig95
Mechanik
Mechanik
Posty: 158
Rejestracja: 2017-08-01, 10:35
Imię: Michał
Moje Audi: Inne
Rok produkcji: 1997
Silnik: 2.8E 193KM (ACK)
Nadwozie: Sedan
Trakcja: quattro
Skąd: Serock

Post autor: TheStig95 »

Polecam termotstat WAHLER. Zero problemów.
Daewoo Lanos SX 99r 1.6 BYŁ
Opel Astra GTC COSMO 2008r 1.7 CDTI BYŁA
Seat Arosa 1999r 1.0 BYŁA
Audi A6 C4 1994r 2.6 ABC BYŁA
Audi A8 D2 2001 2.8 AMX Quattro Tiptronic JEST I BĘDZIE
Seat Arosa Sport 2002r 1.8 20v JEST
AUDI A6 C4 2.5TDI AAT+ JEST
Awatar użytkownika
pili
Mechanik
Mechanik
Posty: 105
Rejestracja: 2011-03-25, 20:52
Imię: Marcin
Moje Audi: S4 C4
Rok produkcji: 1993
Silnik: 4.2 280KM (ABH)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Brodnica
Płeć:

Post autor: pili »

Za termostat i uszczelkę dałem 115 PLN. Wymieniałem niestety latem, 1,5 roku temu. Zimą przed wymianą był ten problem i teraz też nie dogrzewa ale za cholerę nie mogę sobie przypomnieć jak było rok temu.
TheStig95, masz gaz?
C5 4.2 Avant quattro - jest
C4 4.2 Avant quattro - jest
C4 2.8 Avant - jest
C3 2.1 Sedan - było
Paaweell
Czeladnik
Czeladnik
Posty: 57
Rejestracja: 2016-01-10, 15:09
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: W-wa

Post autor: Paaweell »

U siebie mam tak:

Wiosna, Lato, Jesień - Trasa: prędkości 90 km/h -140 km/h - 90 *C. Miasto w korku - ok 95 *C

Zima ( temperatury poniżej -5*C ) - Trasa: prędkości 80-100 km/h - 80 *C, Prędkości 120-150 km/h - 75 -80*C. Miasto - 90*C.

2.8 AAH bez gazu. Termostat ASO.

W weekend sprawdzę wskazania w VAG.
alyz82
Adept
Adept
Posty: 24
Rejestracja: 2016-03-05, 14:55
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Puck

Post autor: alyz82 »

Cześć.
Trzeba zacząć od sprawdzenia rzeczywistej temperatury . U mnie objawy takie same ( w czasie jazdy ok 70, postój 90), ale okazało się że tylko na zegarach błędnie pokazuje, na klimatroniku i vagu pokazywało ok 90 cały czas. Wymieniłem czujnik temp. i wszystko ok.
Pozdrawiam
przemek198787
Mechanik
Mechanik
Posty: 110
Rejestracja: 2013-03-11, 17:11
Imię: Przemek
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1997
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Hrubieszów
Płeć:

Post autor: przemek198787 »

W moim przypadku czujnik odpada bo nawet ogrzewanie słabiej działa zimą poza miastem gdy temperatura silnika spadnie. Przeslanianie chłodnicy też nie pomogło, ważne jest też czy macie osłony pod sinikem, Ale U mnie jest i lipa, zastanawiam się nad ociepleniem reduktora na zimę u mnie zamocowany obok obudowy filtra powietrza tak sobie pomyślałem dziś że może powietrze wpadajace do komory sprawia że jest on chłodzony. Gdzieś czytałem że v6 mają taki sam układ chłodzenia jak v8, który jest przystosowany do odbioru większej ilości ciepła, więc może w tym tkwi problem a reduktor nastawiony dodatkowo na działanie zimnego powietrza może powodować takie spadki temperatury innego sensownego rozwiązania problemu nie jestem w stanie znaleźć. Spróbuję zmajstrowac jakieś ocieplenie jak temperatura spadnie poniżej zera i przetestuje swoje rozwiązanie problemu.
Przerabialem już 2 WAHLERY i nic to nie dało.
Mam też a3 1,8 z gazem reduktor zamontowany za chłodnica i tu nie problemu temperatura pięknie trzyma a grzeje aż miło. A w babce niestety jak na osi -5 stopni to w trasie poza miastem szału z ogrzewaniem nie ma a jest Nowa nagrzewnica także wszelkie z nią problemy odpadają
Ostatnio zmieniony 2018-12-10, 23:08 przez przemek198787, łącznie zmieniany 2 razy.
alyz82
Adept
Adept
Posty: 24
Rejestracja: 2016-03-05, 14:55
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Puck

Post autor: alyz82 »

A jak wentylatory?
Pracują cały czas?
zbig_wwl
Adept
Adept
Posty: 9
Rejestracja: 2018-07-27, 16:12
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Kobyłka

Post autor: zbig_wwl »

Na razie tylko krótki "atak zimy" z temp. w okolicach -10*C, ale z temp w moim AAH wszystko wporządku. Trochę długo się nagrzewa w porównaniu z innymi moimi wehikułami (może to tylko subiektywne odczucie), ale jak złapie, to trzyma 90 bez żadnych wahań. Nigdy też nie widziałem > niż 90* na zegarze. Olej generalnie na drugiej kresce. LPG też jest, przełączanie ustawione na 15*C. Nie wiem, jaki tam siedzi termostat, bo auto to nowa zabawka ;)
Pozdrawiam
zbig_wwl
Surchon
Mechanik
Mechanik
Posty: 216
Rejestracja: 2017-05-15, 21:31
Imię: Michał
Moje Audi: A6 C4
Rok produkcji: 1995
Silnik: 2.8E 174KM (AAH,AFC)
Nadwozie: Avant
Trakcja: quattro
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Surchon »

TheStig95, ponowię pytanie pili :P Czy masz instalację gazową?

pili, no to cena za ori termostat jakoś nie przeraża - z tym że skoro u Ciebie nie pomógł to nie wiem czy jest sens to wymieniać... Tym bardziej, że sam tego nie zrobię - szczególnie teraz :(

Paaweell, czyli wychodzi na to, że to przypadłość naszych silników/samochodów? Bo raczej wątpię, że nagle tyle osób ma wadliwe termostaty :X

alyz82, o widzisz! Muszę to sprawdzić, z tym że nie mam kabla, aby podpiąć się z laptopem pod OBD2 (przejściówke mam pod maską) i nigdy tego nie robiłem :/ Podpowiesz jak to zrobić z climatronica, abym nie musiał szukać? Wentylatory też sprawdzę, ale chyba działają normalnie.

przemek198787, no to widzę sporo osób ma ten problem. Ja nie wiem jak ogrzewanie, bo jak nie ma 90 stopni to lecę na zimnym powietrzu - tata zawsze mi narzeka, a ja mu mówię, że najpierw to silnik musi mieć ciepło! :lol:

zbig_wwl, to teraz już nic nie wiem :D
Awatar użytkownika
mas0n
Moderator
Moderator
Posty: 678
Rejestracja: 2013-09-23, 15:10
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Warszawa

Post autor: mas0n »

Surchon, Rury do chłodnicy mają być kompletnie zimne póki nie złapie przynajmniej tych 60 stopni. Teoretycznie otwarcie następuje przy 87, ale one nie działają 0-1.
A jak chcesz się upewnić to sprawdź czy na samej benzynie Ci się zagrzeje. Mogę się założyć że wiele czas nagrzania się nie skróci, a wężę do chłodnicy będą ciepłe już przy 50 na blacie.

Zwróć uwagę również, czy zaraz po odpaleniu nie przelewa Ci się w zbiorniczku na powrocie z chłodnicy
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez mas0n, łącznie zmieniany 4 razy.
zbig_wwl
Adept
Adept
Posty: 9
Rejestracja: 2018-07-27, 16:12
Imię:
Moje Audi: -
Silnik: -
Nadwozie: -
Trakcja: -
Skąd: Kobyłka

Post autor: zbig_wwl »

Surchon, moim zdaniem wszystkie oznaki wskazują na termostat. Sprawdź na postoju rury, jak pisze masOn, szczególnie tę górną idącą do chłodnicy - powinna być zimna praktycznie do 90*C na zegarze. Może faktycznie nie jest to 0-1, ale wyraźnie czuć, kiedy termostat się otwiera i to powinno być właśnie w okolicy 90 na zegarze.
Dawnymi czasy miałem problem z grzaniem w jakimś oplu, przyczyną okazał się gumowy oring uszczelniający termostat - lekko spękana i stwardniała guma już powodowała tego rodzaju kłopoty z niedogrzaniem.
Pozdrawiam
zbig_wwl
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki V6”