EDS - z niem. Elektronische Differential Sperre
EDL - z ang. Electronic Differential Lock
Thorny pisze:Denerwuje mnie że odchodzi się od takich perełek jak ręczna blokada mostu tylnego czy nawet jak w przypadku starszego brata C3 - środkowego na rzecz EDS... czy nawet głupiej lampki pod pokrywą maski , myślę że tłumaczy to tylko jedno - cięcie kosztów produkcji.
EDS to przydatna sprawa, szybsza od twojej ręki a nawet myśli, zanim pomyślisz o przycisku DIFF, EDS już działa i to na obie osie a nie tył, więc nie podchodź do pozytywnego postępu jak Ksiądz z filmu "U Pana Boga..." z elektrycznymi kotłami w piekle
: 2012-11-24, 14:20
autor: Thorny
J.A.G, Ciekawi mnie czy jest chociaż możliwość wglądu czy EDS się załączył czy też nie. Jakaś kontrolka mówiąca o fakcie zapięcia się EDS'a?
: 2012-11-24, 16:22
autor: mati_A6
Kontrolek nie ma żadnych ale to widać po woltomierzu. Identycznie jak w przypadku załączenia się ABS lekko napicie spada. Ja tak przynajmniej u siebie zauważyłem
: 2012-11-24, 16:45
autor: adriang92
Ja tam u siebie słysze kiedy EDS działa bo sie włacza pompa ABS, słychac truuuu
[ Dodano: 2012-11-24, 16:46 ]
Ja tam u siebie słysze kiedy EDS działa bo sie włacza pompa ABS, słychac truuuu Ale fajnie było by wyrezać sobie kontrolke taka, i np wsadzić w miejsce tej co w zegarach oznaczona jest jako ASR, widziałem w sharanie takie cos kiedyś wyrezane, nawet opis był co i jak
: 2012-11-24, 18:52
autor: Thorny
No właśnie skąd sygnał pociągnąć? Narazie u mnie nie ma śniegu , dodatnia temperatura. A jak wjadę w błoto (takie konkretne) to nie idzie się zakopać bo jedzie jak czołg nawet bez wciskania gazu Bo narazie w żaden sposób EDS nie dał poznać po sobie że działa, gdzieś widziałem filmik jak gościu całą jedną stronę auta podniósł takim podnośnikiem na kółkach i pojechał na dwóch bocznych kołach raczej hardcorowe podejście do tematu no bo jak inaczej sprawdzić czy blokady działają?
: 2012-11-24, 19:28
autor: adriang92
Thorny, Tak jak ja to robie, na trawe, i jazda Wczoraj na kostce sprawidzłem pod domem, zostały 4 metrowe slady po 205tkach Jak by nie działały to byś sie zakopywal bo wszystkie koła nieciąganą, wyciąg bezpiecznik od ABS i sie przekonasz bedzie max 2 koła mieliło http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1427771.html a tu na dole schemat rezania kontrolki
: 2012-11-26, 13:23
autor: f_michal
odnosnie tematu eds mam pytanie
rozumiem ze difflock i eds zdziałaja tak samo blokujac dyfer tylko w jednym przypadku robimy to sami a w drugim robi to za nas elektronika ?
: 2012-11-26, 15:58
autor: adriang92
f_michal, Tak, z tym że EDS blokuje i przód w jakimś tam stopniu, a działa to tak że koło które łapie uślizg jest przyhamowywane przez co różnicowy przewala moc na drugie koło
: 2012-11-26, 16:32
autor: f_michal
no tak ale czy eds odpowiadam za blokade czy tylko przyhamowuje ślizgające sie koło, bo jesli przyhamowuje to jednak nie to samo
: 2012-11-26, 18:17
autor: J.A.G
Tylko przyhamowanie za pomocą pompy ABS.
EDS i ABS są ściśle ze sobą powiązane, tworzą całość, bez ABS nie ma mowy o EDS.
To nie jest w dosłownym znaczeniu blokada, wymuszenie przeniesienia napędu na drugie koło. Jednak nic to nie ujmuje temu systemowi w spełnieniu tej samej roli co mechaniczna blokada dyfra, no i jest na obie osie a nie tylko na tył.
adriang92, pisząc tak, przekonujesz kolegę że jest to blokada a w tym samym poście dalej zaprzeczasz temu pisząc o przyhamowaniu kół...
: 2012-11-26, 18:23
autor: adriang92
J.A.G, Faktycznie może zle to zabrzmiało, Sens miał byc taki jak napisałeś że to taka teoretyczna blokada A tak z ciekawości to z diff też nie miały całkowitej blokady nie?
: 2012-11-26, 19:35
autor: J.A.G
Diff, sterowany za pomocą podciśnienia, elektrozaworu i siłownika przy moście, zapina normalną mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego w 100%
Żeby nie rozwalić mechanizmu, powyżej ok 35km/h blokada jest automatycznie wyłączana.
Jest temat o EDS na forum, więc nie róbmy koledze bałaganu
: 2012-11-26, 21:20
autor: Thorny
Nie gniewam się za bałagan dzisiaj auto dociążone (5 osób na pokładzie) było ciemno a chciałem znajomym pokazać fajną miejscówkę na biwak i długimi zaświecić w to miejsce zjechałem lekko bokiem w dół i tylne lewe koło ledwo co przylegało do ziemi. Podczas wycofywania buksowało wyraźnie ale auto wyjechało bez najmniejszego problemu , ale nie zaobserwowałem działania pompy ABS. czekam na pierwsze śniegi by to lepiej przetestować. Chyba że macie jakiś fajny pomysł na mały test?
: 2012-11-26, 21:23
autor: eSPe
J.A.G pisze:powyżej ok 35km/h
Powyżej 25km/h dokładnie.
Co do EDS:
aby zamontować EDS musi być specjalna pompa ABS z funkcją EDS: