[ ALL] Podłączenie sterownika centralnego zamka z alarmem
: 2011-12-19, 20:46
W związku z wieloma problemami, (które sam również przechodziłem) z podłączeniem dokupionego sterownika Centralnego Zamka (CZ) z pilota + alarm, zamieszczam opis z nr przewodów, złącz i kolorami przewodów które i gdzie trzeba podłączyć.
Sterowniki CZ można kupić z alarmem i bez niego. Sterowniki CZ bez alarmu mają wyjścia na zasilanie 12V, kierunkowskazy, oraz otwieranie i zamykanie auta (ew. domykanie szyb).
Te z alarmem mają dodatkowo wyjście na syrenkę, odcięcie zapłonu/wtrysku, krańcówki drzwi, bagażnika/maski, czujnik wstrząsowy/zderzeniowy oraz czujniki ruchu.
Najpierw dwie zasady, wszystkie połączenia lutujemy a potem dobrze izolujemy taśmą a jeśli coś tniemy to koszulkami termokurczliwymi. Polecam taśmę materiałową, nie odkleja się tak łatwo na mrozie. Dobra "gumowa" taśma też będzie OK. Wszelkim szybkozłączkom mówimy NIE Gwarantuję problemy już po kilku miesiącach z brakiem dobrego łączenia.
Jeśli jest alarm fabrycznie będzie się on uzbrajał automatycznie po zamknięciu nowym pilotem. Jeśli chcemy go pominąć i zastosować dokupiony alarm ze sterownika będzie o tym dalej.
Są dwa miejsca montażu sterownika. W lewym słupku, za plastikiem lewej stopy lub pod tylną kanapą. Osobiście polecam montować pod kanapą, dużo miejsca, wygoda i zasilanie blisko
Podłączenie - Centralny zamek + alarm
Zamieszczę przykładowe schematy przewodów ze sterownika bo są one różne lub podobne u różnych producentów i każdy będzie maił taki schemat z rozpiską przewodów z zakupionym sterownikiem.
W rozpisce prawdopodobnie będą 4 rodzaje połączeń sterownika:
dla sterowania masą (-)
dla sterowania plusem (+)
bezpośrednio pod siłownik elektrycznym
bezpośrednio pod pompkę centralnego zamka (pneumatyczne sterowanie)
W każdej C4 jest to sterowane impulsem masy (-), jest możliwość wpięcia się bezpośrednio w pompkę CZ ale nie ma potrzeby stosowania takiego rozwiązania, jest z tym więcej niepotrzebnej pracy.
Do dzieła. Podane są kolory kabli idące w plastikowej rynience pod kanapą ale dodatkowo złącza i nr kabla w złączu pompy CZ. Pompa ma 3 złącza (T) z odpowiednią ilością pinów/kabli 6, 12 i 16.
OTWIERANIE - T12, nr 3, brązowo/zielony
ZAMYKANIE - T12, nr 4, brązowo/szary
KIERUNKOWSKAZ I - T6, nr 5, czarno/zielony
KIERUNKOWSKAZ II - T6, nr 6, czarno/biały
KRAŃCÓWKI DRZWI - T12, nr 10, brązowo/niebieski
KRAŃCÓWKA MASKI - T16, nr 14, brązowo/czerwony
KRAŃCÓWKA BAGAŻNIKA - T16, nr 4, biało/czarny
DOMYKANIE SZYB - ten sam co ZAMYKANIE T12, nr 4, brązowo/szary
SYRENA - T6, nr 4, czarno/żółty Przeważnie dołączona jest syrenka do zestawu i wtedy naszą ori można rozciąć lub odłączyć masę przy samej syrenie w bagażniku/błotniku (wskazane, inaczej będzie dźwięk syrenki kupionej + ohydne "piardnięcie" ori syreny )
12V + ORAZ - (MASA) - akumulator pod nosem
12V PO STACYJCE (ACC) - T12, nr 1, czarno/niebieski
Zworkę ustawiamy na blokowanie elektryczne czyli impuls 0.5s
Ustawienie zworki na blokowanie pneumatyczne ponad 3s jest właśnie przy wpięciu się bezpośrednio w pompkę CZ której nie stosujemy.
Otwieranie, zamykanie, krańcówki, 12V ACC i domykanie szyb tylko zdejmujemy kawałek izolacji i dolutowujemy a potem izolujemy. Kierunki zupełnie rozcinamy od pompy CZ, zakładamy koszulki i lutujemy do przewodów naszego nowego sterownika.
Przed podłączeniem domykania szyb upewnijmy się że posiadamy takowe.
Same el. szyb nie gwarantują tej funkcji.
Uchylamy którąś szybę, zamykamy drzwi, jeśli mamy kluczyk z pilotem na podczerwień (IR) przytrzymajmy przycisk kilka sek po zamknięciu zamka. Jeśli szyba się nie zamknie, to nie posiadamy domykania i potrzebny jest przekaźnik/moduł domykania dostępny np na Alledrogo.pl
Jeśli nie mamy pilota to samo możemy wykonać przytrzymując kilka sek. kluczyk przekręcony na zamknij w zamku drzwi, powinny się domykać jeśli mamy moduł domykania.
Jeśli nie mamy domykania pomijamy przewód DOMYKANIE SZYB.
Nie będę opisywał montażu modułu bo nie musiałem. Jest z tym trochę pracy ale nie przerabiałem tego.
Wszystkich krańcówek nie musimy podpinać. Można tylko pod drzwi jeśli ktoś nie chce mocno się grzebać.
Jeśli z centralki wychodzi jeden przewód na kierunki to podłączamy je przez dokupione 2 diody, by uniknąć zaświecenia obu stron kierunków (jak awaryjne) przy próbie włączenia jednego z kierunkowskazów
Odłączenie ori alarmu
W sumie nie chodzi o wyłączenie go bo się nie da za bardzo ale proponuję podłączyć odcięcie zapłonu czy wtrysku (pompy paliwa) do naszego nowego alarmu (dodatkowy przekaźnik powinien być w zestawie). Przewód do pompy będzie szedł pod kanapą więc od razu jest pod ręką (kolor na razie nieznany )
Fabryczny alarm jest tak głupi że rozbraja się po uzyskaniu sygnału z zamka o przekręceniu kluczyka, nawet jeśli tym kluczykiem jest wytrych złodzieja...
Nasz nowy alarm rozbroi się tylko po sygnale z naszego pilota
Jeśli nie mamy kpl kluczyków należny skoczyć ze swoim ori kluczykiem do lepszego zakładu dorabiającego klucze do aut z immobilizerem. Dorobią groty do nowych kluczy, skopiują kod immo i zaprogramują nowe transpondery (pastylki immo).
Orientacyjny koszt 1 klucza 150-200zł.
Jeśli mamy kpl kluczy, rozbieramy je i wyciągamy bańkę/pastylkę immo którą przekładamy do nowych kluczy (klucz-pilot, klucz-scyzoryk).
Jeśli kupiony zestaw zawiera same piloty bez grotów, tylko dopinamy do nich nasze ori kluczyki.
To tyle, jak coś będę uzupełniał braki w opisie.
Sterowniki CZ można kupić z alarmem i bez niego. Sterowniki CZ bez alarmu mają wyjścia na zasilanie 12V, kierunkowskazy, oraz otwieranie i zamykanie auta (ew. domykanie szyb).
Te z alarmem mają dodatkowo wyjście na syrenkę, odcięcie zapłonu/wtrysku, krańcówki drzwi, bagażnika/maski, czujnik wstrząsowy/zderzeniowy oraz czujniki ruchu.
Najpierw dwie zasady, wszystkie połączenia lutujemy a potem dobrze izolujemy taśmą a jeśli coś tniemy to koszulkami termokurczliwymi. Polecam taśmę materiałową, nie odkleja się tak łatwo na mrozie. Dobra "gumowa" taśma też będzie OK. Wszelkim szybkozłączkom mówimy NIE Gwarantuję problemy już po kilku miesiącach z brakiem dobrego łączenia.
Jeśli jest alarm fabrycznie będzie się on uzbrajał automatycznie po zamknięciu nowym pilotem. Jeśli chcemy go pominąć i zastosować dokupiony alarm ze sterownika będzie o tym dalej.
Są dwa miejsca montażu sterownika. W lewym słupku, za plastikiem lewej stopy lub pod tylną kanapą. Osobiście polecam montować pod kanapą, dużo miejsca, wygoda i zasilanie blisko
Podłączenie - Centralny zamek + alarm
Zamieszczę przykładowe schematy przewodów ze sterownika bo są one różne lub podobne u różnych producentów i każdy będzie maił taki schemat z rozpiską przewodów z zakupionym sterownikiem.
W rozpisce prawdopodobnie będą 4 rodzaje połączeń sterownika:
dla sterowania masą (-)
dla sterowania plusem (+)
bezpośrednio pod siłownik elektrycznym
bezpośrednio pod pompkę centralnego zamka (pneumatyczne sterowanie)
W każdej C4 jest to sterowane impulsem masy (-), jest możliwość wpięcia się bezpośrednio w pompkę CZ ale nie ma potrzeby stosowania takiego rozwiązania, jest z tym więcej niepotrzebnej pracy.
Do dzieła. Podane są kolory kabli idące w plastikowej rynience pod kanapą ale dodatkowo złącza i nr kabla w złączu pompy CZ. Pompa ma 3 złącza (T) z odpowiednią ilością pinów/kabli 6, 12 i 16.
OTWIERANIE - T12, nr 3, brązowo/zielony
ZAMYKANIE - T12, nr 4, brązowo/szary
KIERUNKOWSKAZ I - T6, nr 5, czarno/zielony
KIERUNKOWSKAZ II - T6, nr 6, czarno/biały
KRAŃCÓWKI DRZWI - T12, nr 10, brązowo/niebieski
KRAŃCÓWKA MASKI - T16, nr 14, brązowo/czerwony
KRAŃCÓWKA BAGAŻNIKA - T16, nr 4, biało/czarny
DOMYKANIE SZYB - ten sam co ZAMYKANIE T12, nr 4, brązowo/szary
SYRENA - T6, nr 4, czarno/żółty Przeważnie dołączona jest syrenka do zestawu i wtedy naszą ori można rozciąć lub odłączyć masę przy samej syrenie w bagażniku/błotniku (wskazane, inaczej będzie dźwięk syrenki kupionej + ohydne "piardnięcie" ori syreny )
12V + ORAZ - (MASA) - akumulator pod nosem
12V PO STACYJCE (ACC) - T12, nr 1, czarno/niebieski
Zworkę ustawiamy na blokowanie elektryczne czyli impuls 0.5s
Ustawienie zworki na blokowanie pneumatyczne ponad 3s jest właśnie przy wpięciu się bezpośrednio w pompkę CZ której nie stosujemy.
Otwieranie, zamykanie, krańcówki, 12V ACC i domykanie szyb tylko zdejmujemy kawałek izolacji i dolutowujemy a potem izolujemy. Kierunki zupełnie rozcinamy od pompy CZ, zakładamy koszulki i lutujemy do przewodów naszego nowego sterownika.
Przed podłączeniem domykania szyb upewnijmy się że posiadamy takowe.
Same el. szyb nie gwarantują tej funkcji.
Uchylamy którąś szybę, zamykamy drzwi, jeśli mamy kluczyk z pilotem na podczerwień (IR) przytrzymajmy przycisk kilka sek po zamknięciu zamka. Jeśli szyba się nie zamknie, to nie posiadamy domykania i potrzebny jest przekaźnik/moduł domykania dostępny np na Alledrogo.pl
Jeśli nie mamy pilota to samo możemy wykonać przytrzymując kilka sek. kluczyk przekręcony na zamknij w zamku drzwi, powinny się domykać jeśli mamy moduł domykania.
Jeśli nie mamy domykania pomijamy przewód DOMYKANIE SZYB.
Nie będę opisywał montażu modułu bo nie musiałem. Jest z tym trochę pracy ale nie przerabiałem tego.
Wszystkich krańcówek nie musimy podpinać. Można tylko pod drzwi jeśli ktoś nie chce mocno się grzebać.
Jeśli z centralki wychodzi jeden przewód na kierunki to podłączamy je przez dokupione 2 diody, by uniknąć zaświecenia obu stron kierunków (jak awaryjne) przy próbie włączenia jednego z kierunkowskazów
Odłączenie ori alarmu
W sumie nie chodzi o wyłączenie go bo się nie da za bardzo ale proponuję podłączyć odcięcie zapłonu czy wtrysku (pompy paliwa) do naszego nowego alarmu (dodatkowy przekaźnik powinien być w zestawie). Przewód do pompy będzie szedł pod kanapą więc od razu jest pod ręką (kolor na razie nieznany )
Fabryczny alarm jest tak głupi że rozbraja się po uzyskaniu sygnału z zamka o przekręceniu kluczyka, nawet jeśli tym kluczykiem jest wytrych złodzieja...
Nasz nowy alarm rozbroi się tylko po sygnale z naszego pilota
Jeśli nie mamy kpl kluczyków należny skoczyć ze swoim ori kluczykiem do lepszego zakładu dorabiającego klucze do aut z immobilizerem. Dorobią groty do nowych kluczy, skopiują kod immo i zaprogramują nowe transpondery (pastylki immo).
Orientacyjny koszt 1 klucza 150-200zł.
Jeśli mamy kpl kluczy, rozbieramy je i wyciągamy bańkę/pastylkę immo którą przekładamy do nowych kluczy (klucz-pilot, klucz-scyzoryk).
Jeśli kupiony zestaw zawiera same piloty bez grotów, tylko dopinamy do nich nasze ori kluczyki.
To tyle, jak coś będę uzupełniał braki w opisie.