Strona 1 z 1

[100-2.6 ABC] Czujnik zapłonu G4 - opis działania. Ktoś, coś

: 2016-03-26, 21:19
autor: bobasspr
Koledzy, czy ktoś z Was kombinował już z czujnikiem G4?? Wiem, że jest to czujnik punktu zapłonu i bez niego auto nie odpali ale... czy jak odpali to można go teoretycznie odpiąć tak jak np czujnik na wałku??
A druga sprawa to czy ktoś z Was ma info po co dokładnie sterownikowi ten czujnik jest potrzebny?? Ten czujnik ma tylko Jeden ząb na całe 360` obrotu wału...

: 2016-03-26, 22:36
autor: Grzesiek_Cichy
bobasspr, G4 odpowiada za punkt zapłonu więc bez niego lub z uszkodzonym na pewno nie odpalisz. Po co chcesz go odpinać??

Druga sprawa czujnik położenia wału:

Czujnik położenia wału korbowego może być wykorzystywany z zasady w dwóch celach - 1.informowania układu zapłonowego lub komputera sterującego o położeniu kątowym wału, co jest istotne dla właściwego umiejscowienia w czasie zapłonu albo wtrysku, 2.poprzez pomiar częstotliwości cykli obrotu ten sam czujnik może być źródłem informacji o prędkości obrotowej wału korbowego - to jedna z informacji (oprócz ciśnienia ładowania, ewentualnie ciśnień przed i za sprężarką, danych o składzie spalin z sondy lambda, momencie obrotowym oddawanym przez silnik i co tam jeszcze konstruktor wymyśli) służąca komputerowi do wypracowania dawki paliwa, fazy jej podania lub zapłonu, przymknięcia lub otwarcia zaworu podtrzymania sprężarki, chwili zmiany biegu w automacie itp. - to z elektroniką. W czysto mechanicznych układach zapłonowych lub wtryskowych nie ma czujnika położenia wału, ale aparat zapłonowy lub pompa wtryskowa jest jednoznacznie sprzężona mechanicznie z wałem korbowym - przekładnią zębatą (może być pas, ale koniecznie zębaty) uniemożliwiającą zmianę wzajemnego kątowego położenia - to właśnie położenie, regulowane ale stałe w czasie pracy, jest dla aparatu zapłonowego lub pompy wtryskowej "informacją" o położeniu kątowym wału korbowego.

Czujnik Halla:

Czujnik ten w samochodach zadebiutował w roli elementu wyzwalającego impuls zapłonowy w bezstykowym układzie zapłonowym. Zamiast przerywacza zastosowano tam umocowaną na wałku rozdzielacza przesłonę z oknami, która wirując przecina linie pola magnetycznego oddziałującego na czujnik Halla. Jeśli pomiędzy magnesami znajdzie się tzw. okno, wówczas powstaje napięcie Halla. Kiedy w tym miejscu pojawi się przesłona napięcie jest bliskie zeru. Liczba okien odpowiada liczbie cylindrów silnika. Zapłon wyzwalany jest, gdy pojawi się napięcie Halla. Szerokość przesłony odpowiada wymaganemu tzw. kątowi zwarcia w danym układzie zapłonowym. Kąt ten jest stały i nie wymaga regulacji.

Jeśli Jesteś dalej zainteresowany zapraszam do lektury: http://warsztaty.samochodowka.internetd ... z_polo.htm

Jeśli czujniki są sprawne, silnik pracuje poprawnie to po co je ruszać? Jeśli chcesz kombinować z odpinaniem czujników które mają wpływ na zapłon to miej świadomość że 2.6 jest wrażliwe na tym punkcie. Jedno kichnięcie może Cię "trochę" kosztować. Jeśli wszystko jest ok to najlepiej nie ruszaj, dobra rada :ok:

: 2016-03-26, 23:10
autor: bobasspr
Ładnie to kolega opisał. Natomiast te informacje akurat znam. Wiem jak działa hall, i po co jest CKP. Natomiast "czujnik punktu zapłonu" bo o nim tu mowa nie znajduje miejsca w większości samochodów i stąd moje zainteresowanie tym czujnikiem. Napewno to co napisałeś pomożesz komuś innemu natomiast dalej nie wiem po co dokładnie jest czujnik G4. Akurat w mojej V ce już chyba nic mnie zaskoczyć nie może (miałem tzw przejście przez męke, od głowic, po zdechnięta pompę olejową, o wypalonych sondach nie wspominając) Teorytozać można iż podaję on info do Ecu o punkcie zapłonu pierwszego cylindra, ale czy bierze on udiział jak już motor ruszy??

: 2016-03-27, 14:18
autor: Grzesiek_Cichy
Praca układu zapłonowego jest dość skomplikowana, aczkolwiek idzie ją prosto wytłumaczyć. Najważniejszymi elementami w układzie zapłonowym są czujniki G28 oraz G4. Czujnik obrotu wału G28 odpowiedzialny jest za załączenie pompki paliwa. Czujnik punktu zapłonu G4 jest sama nazwa mówi odpowiedzialny jest za zapłon i wspomagany jest czujnikiem Halla G40.
Czujniki spalania stukowego służą tylko do zmiany kątu wyprzedzenia zapłonu i eliminują tzw spalanie stukowe.
Pytanie: "jak mozna dokonac zmiany zaponu bez czujnika G40 a czujnik g4 ma tylko jeden zabek i bierze sygnal co 360 stopni, wtedy musi korzystac rowniez z czujnika G28"
Odpowiedz: "G4 wspólnie z G40 określają moment zapłonu dla pierwszego cylindra reszta idzie w kolejności zapłonu"
Bez G4 (czy z uszkodzonym) nie ma zapłonu i nie odpalisz ale jeśli przy sprawnym zapalisz i wyjmiesz kostkę z G4, silnik pracować będzie wspierając się wtedy właśnie Hallem. Myślę że wytłumaczone chyba w dobry sposób.

: 2016-03-27, 21:54
autor: Butterbean
grzegorz szacun za wiedze.temat podwiesilem bo zawiera naprawde wiele zeczy i informacji pozytecznych.twoja chęc i zaangazowanie jest godne pochwaly i nasladowania. :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:

: 2016-03-27, 22:19
autor: Grzesiek_Cichy
Butterbean, dziękuje to już 2 wyróżnienie z Twojej strony. Tak często staram się pomagać z nadzieją że jeszcze wsiądę do C4. Mam nadzieję że nikogo nie uraziłem swoją aktywnością na forum bo nie dałem szans innym się wypowiedzieć... :ok: Butterbean, Pozdrawiam!

: 2016-03-27, 23:08
autor: afro89
Grzesiek_Cichy, Szacun, takich nam trzeba. Szukaj C4 :ok:

: 2016-03-28, 21:19
autor: Grzesiek_Cichy
Butterbean, afro89, dziękuje. Staram się :ok: może nie szukam C4 ale oglądam ogłoszenia. Może coś znajdę w miarę czasu. Pozdrawiam