Strona 2 z 4

: 2012-01-31, 10:54
autor: maly81
popie...... schematy bo zrobiłem ten od kornikbp + ten z wyłącznikiem absu a ze schematu wychodzi na to że z wyłącznikiem jest zamienny kabelek z zielonej kostki z pinu 10 zamiast 11 pin czerwonej kostki , zostawiłem schemat(bez wyłącznika) na razie jest ok.

kornikbp co ci spaliło coś?

: 2012-08-21, 23:50
autor: msk
Wiem że kotlet, ale łatwiejsze i mniejsze i prostrze rozwiązanie do obrócenia sygnałów (w tym ABS) to wykorzystanie scalaka z bramkami NOR, NAND albo NOT zasilanego z 12V. W czwartek będę miał chwilę to uzupełnie temat o schematy i modele scalaków. Bo moim zdaniem przekaźnikiem przełączać sygnał 30mA to letka przesada :p

: 2012-08-24, 21:46
autor: msk
Otóż zamiast zapinać niewiadomo jaki przekaźnik do obracania sygnału można skorzystać z elektronicznego patentu.

Będzie potrzebne:
- napięcie ACC
- masa GND
- sygnał abs
- scalak zasilany z ~12V-16V z bramkami logicznymi CMOS
Opcjonalnie (jeśli ktoś chce ładnie i porządnie zrobić może sobie to na płytce wszystko polutować):
- płytka uniwersalna
- podstawka pod scalak
- wago na śrubeczki (dla baardzo ambitnych żeby było ładnie ;) )

Istnieją przynajmniej 3 sposoby ażeby odwrócić sygnał. Można zastosować bramkę NOT, bramkę NAND, lub bramkę NOR. Nie jest istotne po ile wejść mają bramki NAND i NOR w tym przypadku.

Przypadek pierwszy: bramka logiczna NOT

Układy scalone typu (przykładowe):

Kod: Zaznacz cały

HEF4069; CD4049; CD4050
Schemat wewnętrzny:
ObrazekObrazek

Rozwiązanie dość proste. ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VDD (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki ;)). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na jedno z wejść bramki NOT (Input), natomiast z wyjścia (Output) tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.


Przypadek drugi: bramka logiczna NAND

Układy scalone typu (przykładowe):

Kod: Zaznacz cały

HEF4011; CD4023; CD4012
Schemat wewnętrzny:
ObrazekObrazek

Rozwiązanie równie proste jednak lutowania więcej. Bramki NAND mogą mieć więcej niż dwa wejścia, a więc tutaj trzeba się przypilnować, bo będzie więcej lutowania.

Przy bramce dwuwejściowej:
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki ;)). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na dwa wejścia tej samej bramki NAND (Input1 Input2), natomiast z wyjścia (Output1) tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.

Przy bramce trzy i więcej wejściowej:
Możemy postąpić tak samo jak w przypadku bramki dwuwejściowej tylko podłączając sygnał wejściowy na wszystkie wejścia.




Przypadek trzeci: bramka logiczna NOR

Układy scalone typu (przykładowe):

Kod: Zaznacz cały

HEF4001; CD4025; CD4002
Schemat wewnętrzny:
ObrazekObrazek

Chyba najwięcej lutowania . Bramki NOR mogą też mieć więcej niż dwa wejścia, a więc tutaj trzeba się przypilnować przy lutowaniu.

Przy bramce dwuwejściowej:
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki ;)). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na dwa wejścia tej samej bramki NOR (Input1 Input2), natomiast z wyjścia (Output1) tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.

Przy bramce trzy i więcej wejściowej:
Możemy postąpić tak samo jak w przypadku bramki dwuwejściowej tylko podłączając sygnał wejściowy na wszystkie wejścia, ale ja preferuję trochę bezpieczniejszy sposób.
ACC lutujemy bezpośrednio do nóżki VCC (lub jeśli mamy płytkę uniwersalną to do odpowiedniej dziurki ;)). GND lutujemy do nóżki VSS. Teraz sygnał wejściowy ABS (z wnętrza samochodu) lutujemy na jedno z wejść bramki NOR (Inputx) a wszyskie pozostałe wejścia tej samej bramki podciągamy pod GND, natomiast z wyjścia (Output1) tej samej bramki lutujemy kabelek do licznika. Wszystko. Po odpaleniu zapłonu wszystko działa, nic więcej nie robimy.


nFO
Oczywiście tych czynności można dokonać na dowolnych bramkach logicznych, ale to pozostawiam już waszej inwencji i kombinowaniu z logiką.
Jedynka logiczna to będzie przeważnie umowne +12V
Zero logiczne to będzie przeważnie umowna masa GND 0V

Pamiętajmy też że bramki mają progi zadziałania! Za bezpieczne wartości można przyjąć:
Jedynka logiczna jest pomiędzy 70-100% * napięcie zasilania.
Zero logiczne jest pomiędzy 0-30% * napięcie zasilania.


Opracował:
msk na podstawie doświadczeń życiowych :p

: 2012-08-25, 06:14
autor: Butterbean
gratki...fajne sprawy..
ja ze swojej strony przyznam ze wole mechaniczno elelktryczne rozwiazania bo tam potrafie sobie w glowce chorej sam ulozyc jak dziala...widze to w glowie co sie dzieje jak plynie prad...tutaj musze zaufac twojemu doswiadczeniu.... :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok:

: 2012-08-25, 08:26
autor: J.A.G
msk, klubowy elektronik :ok:

: 2012-10-02, 16:03
autor: hubos21
podepnę się trochę pod temat bo innego nie znalazłem a temat ten sam, dzisiaj zamontowałem licznik z A6/C4 i prawie wszystko działa ale standardowo pali się ABS i mruga kontrolka od hamulców, to już wiem jak zrobić, druga sprawa po włączeniu zapłonu na liczniku dzienny mruga In. 2 i dopiero po chwili wskakują km czy tak powinno być? najgorsza sprawa jest taka, że co jakiś czas na 2-3 s zapali się kontrolka od oleju i pika brzęczyk, czy ktoś miał taki problem czy może coś jest nie tak z zegarami?

: 2012-10-02, 16:50
autor: pablo90
jeśli chodzi o hamulce to przetarty albo niepodlaczony kabel do czujnika zuzycia..
in.2 to nic innego jak inspekcja olejowa. jesli jestes w stanie połączyc sie z zegarami to mozesz ja wykasowac - linia k.
co do kontrolki oleju sie nie wypowiem bo nie bylo u mnie czegos podobnego..

: 2012-10-02, 16:59
autor: Butterbean
In2-inspekcja 2 kasujesz ja vcds lub vagiem lub vw toolem.
kontrolka hamulcow-wiadoma i omawiana sprawa zamiany sygnalu.
olej rowniez przepinasz o ile sie nie myle jakos.szukaj na forum jest tego mnóstwo.
zaczynaja mnie draznic 33 tematy o jednym.

: 2012-10-02, 18:22
autor: hubos21
z całym szacunkiem ale przejrzałem 3 fora kilka tematów i o oleju ani mowy nie było w żadnym, najpierw spóbuje zrobić tą inspekcje olejową może zapalająca się kontrolka co jakiś czas też jest przez nią

: 2012-10-02, 18:26
autor: GTR34
A masz zegary z AC czy zwykłe ? Tzn, ekran podzielony na 4 części i kontrolka oleju, wody, rezerwa i wykrzyknik.. Bo jeśli masz z AC to musisz przepiąć jeden kabel z zielonej kostki do czarnej AC.

: 2012-10-02, 18:44
autor: hubos21
nie, zwykłe bez AC, na A6klub namierzyłem kogoś kto to robił, może pomoże, narazie leze w google, ściągnąłem sobie ze strony klubowej schemat do 100tki po polsku i jest PINout zielonej wtyczki tylko teraz szukam czy trzeba dowrócić sygnał czy gdzieś go przepiąć

: 2012-10-02, 20:37
autor: msk
hubos21, jeśli chodzi o olejarke to u mnie trza było po prostu "naprawić czujnik" w bloku silnika od maks ciśnienia. Tzn nie stykały końcówki. Po poprawce wszystko wróciło do normy. Tylko nie wiem czy u Ciebie takowy jest w ace.

: 2012-10-02, 22:23
autor: hubos21
czujniki ciśnienia w ACE są 3, najpierw podciągne linię "K" i skasuje inspekcej, zrobie ABS i na końcu będe działał z ciśnieniem oleju, jak rozwiąże sprawę to dam znać, dobrze jak wszystko będzie w jednym temacie

: 2012-10-02, 22:30
autor: Butterbean
hubos21, i tak trzymaj kolego ja sie ciesze ze teraz paczka doszla bez problemow i expresem..nie sprawdzalem anwet czy flota wplynela..ale napewno wplynela..dzialaj i napisz jaki efekt. :ok: :ok: :ok: :ok:

: 2012-10-03, 19:52
autor: hubos21
flota musiała wpłynąć bo mi z konta ściągnęli :-P licznik pierwsza klasa :ok:

EDIT:
Panowie a czy ktoś mi odpowie jak wygląda sprawa z brzęczykiem od włączonych świateł, jedyne co udało mi się wyczytać w którymś temacie, że w 100 jest z tyłu a w tych z A6 wbudowany w środku ale rozchodzi się o to, że umnie nie działa, czy oznacza, że mogł przestać działać czy trzeba zrobić kolejną kiwkę w kabelkologii.

MODów proszę o wyrozumiałość bo temat w końcu dotyczy wymiany zegarów a to chyba jedyny merytoryczny temat, który znajduje forumowa szukajka i google