[All C4] Naprawa pompy sprzęgła 100/A6 C4, audi 80
: 2011-07-15, 15:42
Poniżej przedstawiam manual do naprawy pompki sprzęgła w samochodach audi 100/a6 c4, 80 i nie wiem czy nie w starszych także. Nie mam chwilowo etki wiec nie mogę sprawdzić
Do rzeczy. Awaria jest niefajna… występuje zazwyczaj w najbardziej niespodziewanym momencie tak jak w moim przypadku w centrum miasta.
Objawy: luźny pedał sprzęgła, wpada w podłogę, nie wraca. Kapiący płyn hamulcowy z tylu za pedalem (z pompki)
Do dzieła…
Zdejmujemy półkę pod kierownicą (nasadka nr 8), odsuwamy sobie fotel na maxa do tylu żeby zrobić sobie wygodne miejsce do leżenia.. tak.. do leżenia.. dobrze jest także zdemontować mocowanie półki pod kierownicą - ułatwia to pracę.
W rączkę bierzemy imbusa nr 6. Tuz za pedałem sprzęgła widzimy pompkę przykręcona na 2 śruby. Od razu dobrze wziąć jakąś przedłużkę do klucza, bo nie będzie łatwo (taka, która się tam zmieści). Tylko POLUZOWUJEMY sruby bez odpinania na razie żadnych przewodów.
Poluzowane śruby pompy
Teraz idziemy do apteki, kupujemy strzykawkę i za jej pomocą odciągamy nadmiar płynu hamulcowego – tuz pod poziom przewodu do sprzęgła, tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.
Odciąganie płynu hamulcowego tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.
Wracamy do jakże wygodnej pozycji leżącej z głową miedzy pedałami i odpinamy wąż gumowy od pompki, leje się na nas oczywiście resztka płynu. Następny to wężyk ciśnieniowy biegnący do skrzyni. Odkrecamy go kluczem.. niestety rozmiaru nie pamiętam.. chyba 12. Odkręcamy poluzowane śruby i wyjmujemy pompke.
W moim przypadku urwała się śruba łącząca tłok pompki z pedałem wiec pompka po powyższych zabiegach spadla na ziemie brudząc cały dywanik. Jeśli jednak zepsuło się w niej, co innego to macie teraz przed sobą najprzyjemniejsza cześć roboty – uwolnienie pompki od pedalu czyli wysuniecie sworznia.
Oto i pieroński sworzeń wraz z blokadą
Potrzeba wam dużo cierpliwości i wolnego czasu. Musicie uwolnić pompkę od pedału sprzęgła. jest tam polaczenie sworzniowe z blokada dodatkowa. Zdjęcie blokady mi zajęło ok. godziny. Ale podpowiem wam jak zrobić to łatwiej. Patrząc od boku całego pedału mamy taka małą dziurkę, przez która pozornie nic nie widac. Jednak jak powoli przesuniemy pedal to w owej dziurze zobaczymy właśnie blokadę sworznia. Srubokret albo szczypce w dlon i ściągacie to ustrojstwo.
To właśnie ta dziura przez która da się zdjąc i założyć blokadę sworznia.
Po wyjeciu całości pora na piwo – zdecydowanie na nie zasłużyliście.
Czesci druga – regeneracja pompki – ściągamy gume (harmonijke) z gory pompki, nastepnie szczypcami zdejmujemy opaske sprezynujaca. I wyciagamy wszystko na zewnatrz. W srodku mamy tloczek z uszczelkami i sprężynę.
Wybebeszona pompka już z częsciami zamiennymi. widać ewidentne zgięcie śruby pchającej tlok pompy.
Opisze teraz możliwe uszkodzenia (pewnie nie wszystkie) i sposoby naprawy.
1. Jeśli mieliscie taki przypadek jak ja i kolega Kamyk – zgiecie sruby popychającej tloczek i jej zlamanie to kupcie druga pompke – najtansza i przelozcie ta czesc do waszej pompki – pasuje.
2. Jeśli urwala wam się sama koncówka owej sruby i naprawiacie pompke do samochodu z innym silnikiem niż 2.5 tdi to cala srube możecie zastąpić sruba 8-ka z półokrągłym lbem i gwintem na koncu lub tak jak w punkcie wyzej.
3. Jeśli wasza pompka przecieka kupujecie w sklepie zestaw regeneracyjny do pompy sprzęgła do c4. Ok. 20 zl. Wymieniacie gumki i tyle.
Jeśli chodzi o pompki to: do każdego silnika oprocz 2.5 tdi mamy pompke 4a0 721 401 czyli z wylotem przewodu ciśnieniowego pionowo w dół, w 2.5 tdi jest wylot na bok. Pamiętajcie jednak ze pompki nawzajem mogą być dawcami czesci, roznia się kształtem żeliwnego odlewu i grubym okrągłym czyms na srubie do pedalu sprzęgła. nie radze nic ze soba spawac. Wytrzyma dzien, dwa albo tydzień a na prawde robota tego nie jest przyjemna ze względu na dostep.
Tak czy siak dobrze jest na nowo uszczelnic pompke przed zlozeniem. Porzadnie wyczyścić i składać. Dokladnie i powoli. Do złożenia wszystkiego do końca będzie wam potrzebna dodatkowa para rąk – ciężko jest założyć na miejsce opaskę sprężynującą.
Składamy wszystko do kupy:
Teraz najgorsze – trzeba podpiac pompke do pedalu. Nie chce mowic jakie przekleństwa leciały z moich ust w trakcie tego etapu. Jest to po prostu przykry okres mojego zycia o którym nie chce mowic . Znow wam podpowiem- mi się udalo w sposób następujący – przykleiłem sobie do palca wskazującego prawej reki pod odpowiednim kątem zabezpieczenie sworznia (taśma izolacyjna) i przezwyciężając ból metalowej blaszki wbijającej się w palca wepchnąłem to na swoje miejsce. pozniej wkladacie przewod od zbiornika plynu i przykrecacie pompke. Staracie się odpowietrzyc pompke wciskając pedal i dolewając plynu do zbiornika. Kiedy plyn poleci dolem pompki podlaczacie waz ciśnieniowy.
Polowa odpowietrzona – nie obedzie sie jednak bez kanału i odpowietrzenia calego ukladu za pomocą wysprzęglika przy skrzyni.
Ostrzegam ze to mój pierwszy manual ever wiec jeśli będą jakies pytania, wątpliwości proszę pisac lub zwracac uwage . Robota trudna, mam nadzieje jednak ze moim opisem przekonałem was jednak do naprawy a nie do sprzedaży auta
Ogromne podziękowania skladam Kamykowi, który zdecydowanie był moim mentorem w trakcie owej naprawy !
Do rzeczy. Awaria jest niefajna… występuje zazwyczaj w najbardziej niespodziewanym momencie tak jak w moim przypadku w centrum miasta.
Objawy: luźny pedał sprzęgła, wpada w podłogę, nie wraca. Kapiący płyn hamulcowy z tylu za pedalem (z pompki)
Do dzieła…
Zdejmujemy półkę pod kierownicą (nasadka nr 8), odsuwamy sobie fotel na maxa do tylu żeby zrobić sobie wygodne miejsce do leżenia.. tak.. do leżenia.. dobrze jest także zdemontować mocowanie półki pod kierownicą - ułatwia to pracę.
W rączkę bierzemy imbusa nr 6. Tuz za pedałem sprzęgła widzimy pompkę przykręcona na 2 śruby. Od razu dobrze wziąć jakąś przedłużkę do klucza, bo nie będzie łatwo (taka, która się tam zmieści). Tylko POLUZOWUJEMY sruby bez odpinania na razie żadnych przewodów.
Poluzowane śruby pompy
Teraz idziemy do apteki, kupujemy strzykawkę i za jej pomocą odciągamy nadmiar płynu hamulcowego – tuz pod poziom przewodu do sprzęgła, tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.
Odciąganie płynu hamulcowego tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.
Wracamy do jakże wygodnej pozycji leżącej z głową miedzy pedałami i odpinamy wąż gumowy od pompki, leje się na nas oczywiście resztka płynu. Następny to wężyk ciśnieniowy biegnący do skrzyni. Odkrecamy go kluczem.. niestety rozmiaru nie pamiętam.. chyba 12. Odkręcamy poluzowane śruby i wyjmujemy pompke.
W moim przypadku urwała się śruba łącząca tłok pompki z pedałem wiec pompka po powyższych zabiegach spadla na ziemie brudząc cały dywanik. Jeśli jednak zepsuło się w niej, co innego to macie teraz przed sobą najprzyjemniejsza cześć roboty – uwolnienie pompki od pedalu czyli wysuniecie sworznia.
Oto i pieroński sworzeń wraz z blokadą
Potrzeba wam dużo cierpliwości i wolnego czasu. Musicie uwolnić pompkę od pedału sprzęgła. jest tam polaczenie sworzniowe z blokada dodatkowa. Zdjęcie blokady mi zajęło ok. godziny. Ale podpowiem wam jak zrobić to łatwiej. Patrząc od boku całego pedału mamy taka małą dziurkę, przez która pozornie nic nie widac. Jednak jak powoli przesuniemy pedal to w owej dziurze zobaczymy właśnie blokadę sworznia. Srubokret albo szczypce w dlon i ściągacie to ustrojstwo.
To właśnie ta dziura przez która da się zdjąc i założyć blokadę sworznia.
Po wyjeciu całości pora na piwo – zdecydowanie na nie zasłużyliście.
Czesci druga – regeneracja pompki – ściągamy gume (harmonijke) z gory pompki, nastepnie szczypcami zdejmujemy opaske sprezynujaca. I wyciagamy wszystko na zewnatrz. W srodku mamy tloczek z uszczelkami i sprężynę.
Wybebeszona pompka już z częsciami zamiennymi. widać ewidentne zgięcie śruby pchającej tlok pompy.
Opisze teraz możliwe uszkodzenia (pewnie nie wszystkie) i sposoby naprawy.
1. Jeśli mieliscie taki przypadek jak ja i kolega Kamyk – zgiecie sruby popychającej tloczek i jej zlamanie to kupcie druga pompke – najtansza i przelozcie ta czesc do waszej pompki – pasuje.
2. Jeśli urwala wam się sama koncówka owej sruby i naprawiacie pompke do samochodu z innym silnikiem niż 2.5 tdi to cala srube możecie zastąpić sruba 8-ka z półokrągłym lbem i gwintem na koncu lub tak jak w punkcie wyzej.
3. Jeśli wasza pompka przecieka kupujecie w sklepie zestaw regeneracyjny do pompy sprzęgła do c4. Ok. 20 zl. Wymieniacie gumki i tyle.
Jeśli chodzi o pompki to: do każdego silnika oprocz 2.5 tdi mamy pompke 4a0 721 401 czyli z wylotem przewodu ciśnieniowego pionowo w dół, w 2.5 tdi jest wylot na bok. Pamiętajcie jednak ze pompki nawzajem mogą być dawcami czesci, roznia się kształtem żeliwnego odlewu i grubym okrągłym czyms na srubie do pedalu sprzęgła. nie radze nic ze soba spawac. Wytrzyma dzien, dwa albo tydzień a na prawde robota tego nie jest przyjemna ze względu na dostep.
Tak czy siak dobrze jest na nowo uszczelnic pompke przed zlozeniem. Porzadnie wyczyścić i składać. Dokladnie i powoli. Do złożenia wszystkiego do końca będzie wam potrzebna dodatkowa para rąk – ciężko jest założyć na miejsce opaskę sprężynującą.
Składamy wszystko do kupy:
Teraz najgorsze – trzeba podpiac pompke do pedalu. Nie chce mowic jakie przekleństwa leciały z moich ust w trakcie tego etapu. Jest to po prostu przykry okres mojego zycia o którym nie chce mowic . Znow wam podpowiem- mi się udalo w sposób następujący – przykleiłem sobie do palca wskazującego prawej reki pod odpowiednim kątem zabezpieczenie sworznia (taśma izolacyjna) i przezwyciężając ból metalowej blaszki wbijającej się w palca wepchnąłem to na swoje miejsce. pozniej wkladacie przewod od zbiornika plynu i przykrecacie pompke. Staracie się odpowietrzyc pompke wciskając pedal i dolewając plynu do zbiornika. Kiedy plyn poleci dolem pompki podlaczacie waz ciśnieniowy.
Polowa odpowietrzona – nie obedzie sie jednak bez kanału i odpowietrzenia calego ukladu za pomocą wysprzęglika przy skrzyni.
Ostrzegam ze to mój pierwszy manual ever wiec jeśli będą jakies pytania, wątpliwości proszę pisac lub zwracac uwage . Robota trudna, mam nadzieje jednak ze moim opisem przekonałem was jednak do naprawy a nie do sprzedaży auta
Ogromne podziękowania skladam Kamykowi, który zdecydowanie był moim mentorem w trakcie owej naprawy !