Strona 1 z 1

[All C4] Naprawa pompy sprzęgła 100/A6 C4, audi 80

: 2011-07-15, 15:42
autor: pablo90
Poniżej przedstawiam manual do naprawy pompki sprzęgła w samochodach audi 100/a6 c4, 80 i nie wiem czy nie w starszych także. Nie mam chwilowo etki wiec nie mogę sprawdzić :)

Do rzeczy. Awaria jest niefajna… występuje zazwyczaj w najbardziej niespodziewanym momencie tak jak w moim przypadku w centrum miasta.
Objawy: luźny pedał sprzęgła, wpada w podłogę, nie wraca. Kapiący płyn hamulcowy z tylu za pedalem (z pompki)

Do dzieła…
Zdejmujemy półkę pod kierownicą (nasadka nr 8), odsuwamy sobie fotel na maxa do tylu żeby zrobić sobie wygodne miejsce do leżenia.. tak.. do leżenia.. dobrze jest także zdemontować mocowanie półki pod kierownicą - ułatwia to pracę.
W rączkę bierzemy imbusa nr 6. Tuz za pedałem sprzęgła widzimy pompkę przykręcona na 2 śruby. Od razu dobrze wziąć jakąś przedłużkę do klucza, bo nie będzie łatwo (taka, która się tam zmieści). Tylko POLUZOWUJEMY sruby bez odpinania na razie żadnych przewodów.

Obrazek
Poluzowane śruby pompy

Teraz idziemy do apteki, kupujemy strzykawkę i za jej pomocą odciągamy nadmiar płynu hamulcowego – tuz pod poziom przewodu do sprzęgła, tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.

Obrazek
Odciąganie płynu hamulcowego tak, aby nie zapowietrzyć hamulców.

Wracamy do jakże wygodnej pozycji leżącej z głową miedzy pedałami i odpinamy wąż gumowy od pompki, leje się na nas oczywiście resztka płynu. Następny to wężyk ciśnieniowy biegnący do skrzyni. Odkrecamy go kluczem.. niestety rozmiaru nie pamiętam.. chyba 12. Odkręcamy poluzowane śruby i wyjmujemy pompke.
W moim przypadku urwała się śruba łącząca tłok pompki z pedałem wiec pompka po powyższych zabiegach spadla na ziemie brudząc cały dywanik. Jeśli jednak zepsuło się w niej, co innego to macie teraz przed sobą najprzyjemniejsza cześć roboty – uwolnienie pompki od pedalu czyli wysuniecie sworznia.

Obrazek
Oto i pieroński sworzeń wraz z blokadą

Potrzeba wam dużo cierpliwości i wolnego czasu. Musicie uwolnić pompkę od pedału sprzęgła. jest tam polaczenie sworzniowe z blokada dodatkowa. Zdjęcie blokady mi zajęło ok. godziny. Ale podpowiem wam jak zrobić to łatwiej. Patrząc od boku całego pedału mamy taka małą dziurkę, przez która pozornie nic nie widac. Jednak jak powoli przesuniemy pedal to w owej dziurze zobaczymy właśnie blokadę sworznia. Srubokret albo szczypce w dlon i ściągacie to ustrojstwo.

Obrazek
To właśnie ta dziura przez która da się zdjąc i założyć blokadę sworznia.

Po wyjeciu całości pora na piwo – zdecydowanie na nie zasłużyliście.
Czesci druga – regeneracja pompki – ściągamy gume (harmonijke) z gory pompki, nastepnie szczypcami zdejmujemy opaske sprezynujaca. I wyciagamy wszystko na zewnatrz. W srodku mamy tloczek z uszczelkami i sprężynę.

Obrazek
Wybebeszona pompka już z częsciami zamiennymi. widać ewidentne zgięcie śruby pchającej tlok pompy.

Opisze teraz możliwe uszkodzenia (pewnie nie wszystkie) i sposoby naprawy.
1. Jeśli mieliscie taki przypadek jak ja i kolega Kamyk – zgiecie sruby popychającej tloczek i jej zlamanie to kupcie druga pompke – najtansza i przelozcie ta czesc do waszej pompki – pasuje.
2. Jeśli urwala wam się sama koncówka owej sruby i naprawiacie pompke do samochodu z innym silnikiem niż 2.5 tdi to cala srube możecie zastąpić sruba 8-ka z półokrągłym lbem i gwintem na koncu lub tak jak w punkcie wyzej.
3. Jeśli wasza pompka przecieka kupujecie w sklepie zestaw regeneracyjny do pompy sprzęgła do c4. Ok. 20 zl. Wymieniacie gumki i tyle.
Jeśli chodzi o pompki to: do każdego silnika oprocz 2.5 tdi mamy pompke 4a0 721 401 czyli z wylotem przewodu ciśnieniowego pionowo w dół, w 2.5 tdi jest wylot na bok. Pamiętajcie jednak ze pompki nawzajem mogą być dawcami czesci, roznia się kształtem żeliwnego odlewu i grubym okrągłym czyms na srubie do pedalu sprzęgła. nie radze nic ze soba spawac. Wytrzyma dzien, dwa albo tydzień a na prawde robota tego nie jest przyjemna ze względu na dostep.
Tak czy siak dobrze jest na nowo uszczelnic pompke przed zlozeniem. Porzadnie wyczyścić i składać. Dokladnie i powoli. Do złożenia wszystkiego do końca będzie wam potrzebna dodatkowa para rąk – ciężko jest założyć na miejsce opaskę sprężynującą.
Składamy wszystko do kupy:
Teraz najgorsze – trzeba podpiac pompke do pedalu. Nie chce mowic jakie przekleństwa leciały z moich ust w trakcie tego etapu. Jest to po prostu przykry okres mojego zycia o którym nie chce mowic :D. Znow wam podpowiem- mi się udalo w sposób następujący – przykleiłem sobie do palca wskazującego prawej reki pod odpowiednim kątem zabezpieczenie sworznia (taśma izolacyjna) i przezwyciężając ból metalowej blaszki wbijającej się w palca wepchnąłem to na swoje miejsce. pozniej wkladacie przewod od zbiornika plynu i przykrecacie pompke. Staracie się odpowietrzyc pompke wciskając pedal i dolewając plynu do zbiornika. Kiedy plyn poleci dolem pompki podlaczacie waz ciśnieniowy.
Polowa odpowietrzona – nie obedzie sie jednak bez kanału i odpowietrzenia calego ukladu za pomocą wysprzęglika przy skrzyni.

Ostrzegam ze to mój pierwszy manual ever wiec jeśli będą jakies pytania, wątpliwości proszę pisac lub zwracac uwage :). Robota trudna, mam nadzieje jednak ze moim opisem przekonałem was jednak do naprawy a nie do sprzedaży auta :P

Ogromne podziękowania skladam Kamykowi, który zdecydowanie był moim mentorem w trakcie owej naprawy !

: 2011-07-18, 11:48
autor: pili
Temat bardzo przydatny w c4 bo częsty :mrgreen: A u mnie to już do wyrzygania. Przerabiałem to trzy razy a objawy zawsze te same - wpadający pedał sprzęgła:
1. Właśnie ta nieszczęsna pompka - u mnie rozsypała się sprężyna w pompce. Nie ma jej w zestawie naprawczym - mechanik dobrał coś z magicznej szuflady :lol:
2. Wysprzęglik. Oprócz wpadającego pedału są plamy pod samochodem. Wystarczyło wymienić uszczelnienia na zestaw naprawczy.
3. Dwa miesiące temu pękł mi przewód elastyczny przy wysprzęgliku. Można to dostać na szrocie za piwo, mi się spieszyło i dałem zakuć nowy przewód do metalowych końcówek.

U mnie w 2.8 wyjście z pompki też na bok.

: 2011-07-18, 23:01
autor: pablo90
sprężynę możesz przełożyć z każdej innej pompki o poczatkach oznaczeń 4a0 jak i 4a1 :)

: 2012-07-09, 23:04
autor: wolfik0
Wie ktoś do czego potrzebne te czarne okrągłe coś na tej śrubie ? :mrgreen:
Jakiś tłumik drgań ? czy może to od tempomatu ? :mrgreen:

: 2013-10-07, 19:36
autor: kornikbp
Przy zakładaniu zabezpieczenia sworznia ("seger") położyłem się plecami na fotelu z nogami do góry(zagłowek miałem pod kolanami) i spinkę udało się wepchnąć palcem po jakichś 30 sekundach. Śmiesznie to musiało wyglądać...

Polecam mieć latarkę czołową przy tej operacji.

Teraz trzeba będzie odpowietrzyć układ...

Pompę wymieniłem ale głównym winowajcą okazał się cieknący króciec na przewodzie gumowym do pompy sprzęgła(pęknięty) - płyn na dywaniku i coraz gorsze "wrzucanie" biegów.. A walczymy w 100 c4 2.0 16v :-)

: 2014-04-16, 17:35
autor: fifi00
Witam kolegów, wie ma ktoś może z Was jakiś patent na złożenie tego ustrojstwa? Pierwszy uszczelniacz da się włożyć, za to z drugim nie mogę sobie poradzić...

pablo90, w jaki sposób Ty sobie poradziłeś ze złożeniem??

: 2014-04-16, 22:51
autor: pablo90
Z uszczelniaczami chyba nie mialem wiekszego problemu.. najgorzej bylo mi zalozyc pierscien na koncu - pare razy dostalen nim po zebach :p

: 2014-04-17, 15:50
autor: fifi00
Mi również się udało, jednak nie jest to kolorowy zabieg :D Dla potomnych, mi pomogła pinceta 'techniczna', której to wykorzystałem jedną część do 'wepchnięcia' uszczelniacza, równocześnie dociskając mocno kciukiem ten plastik, na którym owe uszczelniacze się znajdują. Po kilku próbach kciuk bardzo mocno boli :P Przydaje się w tym momencie jakaś moneta.

Ogólnie do całej operacji polecam wymontować fotel, znacznie ułatwia grzebanine w tym nieciekawym miejscu!

: 2014-04-17, 20:32
autor: wolfik0
Do założenia zabezpieczenia na ten trzpień to polecam takie szczypce Obrazek Bez problemu mi się udało :mrgreen:

Ale za to założyć ten trzpień to była masakra... pomógł kawałek drucika do którego przylepiłem klejem na ciepło ten trzpień i odpowiednio powyginałem i udało się przełożyć :mrgreen: :mrgreen:

: 2014-04-18, 13:22
autor: pablo90
wolfik0, do palca trzeba bylo kleic klejem na cieplo :p ja tak robilem :d

: 2014-05-12, 08:11
autor: dariodario
witam
mam takie pytanie.
ktos wymienial juz pompki sprzegla bez jej naprawiania?
posiadam malo czasu na to i chcialbym to zrobic w muare szybko.
jakie marki pompy sprzegla są dobre a ktore omijać?

: 2014-05-12, 13:49
autor: wolfik0
Ogólnie to bardzo prosta konstrukcja tej pompki jest i za bardzo nie ma co się zepsuć oprócz uszczelnień i tego pękającego trzpienia... ja kupiłem z max-geara najtańszą bo potrzebowałem sam trzpień i na razie się jeszcze nie urwał :mrgreen: :mrgreen:

: 2015-07-02, 09:08
autor: Maszto
Rada z mojej strony. Jest prostsza metoda na uwolnienie pompki, tak aby nie urszać sworznia.

luzujemy kontre na tłoku pompki i w palcach odkrecamy taki masywny stalowy krażek (on słuzy do regulacji luzu sprzegla).

Dzięki temu uwolnimy pompkę z samochodu.

Obrazek

: 2015-09-25, 15:08
autor: kopec
Ja mam problem chyba tez z pompka, mianowicie raz częściej raz rzadziej jednak zawsze zdarza się to rano, mam wpadniety pedal, jednakże gdy silnik trochę pochodzi, a pedal trzymam do góry to układ się odpowieterza? Pompka napełnia się płynem? Nie wiem ale po tej operacji sprzęgło działa cały dzień bez zarzutu. Pompka wymieniana pół roku temu, wcześniej był oryginał i oczywiście peknal ten pierdolnik, stara pompkę mam to najwyżej zamienię te właśnie Rurki i będę jeździć na oryginalnej, jednak to dziwne zachowanie sprzęgła to pompka czy raczej tarcze sprzęgła do wymiany (nie ślizga się ale ciezkawo trochę chodzi) i oczywiście jest dwumasa w 2.6 co zdziwiło mojego mechanika :)

: 2018-05-01, 10:10
autor: Zib3l
Ktoś wie jaka kolejność jest tych cześci na obraku poniżej. Bo chce zdiagnozować swoją awarię. Sprzęgło łapie dopiero od 3/4. Pęknięta sprężyna pewnie by to wyjaśniała.
Obrazek