Polski Klub Audi C4
Forum miłośników Audi generacji C4 (100/A6)

Naprawy - [100 C4] Bierze olej

Rafal200 - |14 Paź 2018|, o 12:27
Temat postu: [100 C4] Bierze olej
Witam samochod bierze olej na 1000km okolo od 3setek do 5 setek oleju .kompresje miezylem na otwartej przepustnicy ma po 13.5 a na zamknientej po 12.6 wymiana uszczelniaczy zalatwi problem ??
kajoj - |14 Paź 2018|, o 16:28

Jaki olej zalany aktualnie?
Tomas - |14 Paź 2018|, o 17:21

Bierze olej przy spokojnej jeździe, ostrej czy nie ma znaczenia?
Butterbean - |14 Paź 2018|, o 21:35

nie ten dzial.
Rafal200 - |15 Paź 2018|, o 22:14

Platinium 10w40 zalany jak nie katuje to moze troszke mniej wezmie
kajoj - |16 Paź 2018|, o 16:05

Przejdz na lepszy olej to nie będzie brał,te oleje tańsze to podrabiają
Rafal200 - |16 Paź 2018|, o 19:54

Jaki proponujesz ??
wyborowy - |16 Paź 2018|, o 20:19

Bierz coś z palety Liqui Moly albo Silkolene.
Rafal200 - |16 Paź 2018|, o 20:38

Ale tez 10w40?? A co sadzicie oo volvoline maxlife ?
wyborowy - |17 Paź 2018|, o 06:29

Ja to bym jeszcze został przy 10W40 szczerze mówiąc. Jeśli chodzi o Valvoline to mój ojciec lał nawet tego MaxLife do Forda i nie narzekał. Przez 5 lat posiadania tego samochodu cały czas jeździł na tym oleju i sobie chwalił.
Rafal200 - |17 Paź 2018|, o 10:18

To chyba wleje tego valvoline z tego co czytalem to on jest do wysokich przebiegow a tego co zaproponowales Liqui Moly to on moim zdaniem jest do nowszych samochodow

[ Dodano: |17 Paź 2018|, o 11:18 ]
A w swojej c4 jaki masz zalany

wyborowy - |17 Paź 2018|, o 10:31

Rafal200 napisał/a:
To chyba wleje tego valvoline z tego co czytalem to on jest do wysokich przebiegow a tego co zaproponowales Liqui Moly to on moim zdaniem jest do nowszych samochodow

[ Dodano: |17 Paź 2018|, o 11:18 ]
A w swojej c4 jaki masz zalany


Liqui Moly 5W40 High Synthoil - pełen syntetyk

Surchon - |19 Paź 2018|, o 12:15

Ja w v6 AAH mam od początku valvoline max life 5w40 i nie narzekam. Olej stosunkowo tani, a dobry.
Rafal200 - |20 Paź 2018|, o 21:15

Spoko a ja jak mam 10w40 to juz chyba niebardzo przejsc na sentetyka??
judas11 - |21 Paź 2018|, o 02:51

Powiem Wam moją teorię co do oleju.
Zastanówmy się nad tym głębiej. Producent zaleca stosowanie oleju o konkretnych parametrach, weźmy jako przykład V6 i syntetyk. Teraz jest kwestia, która mnie osobiście ciekawi bardzo. Cofnijmy się do lat 90 i przypomnijmy jakiej jakości były oleje. Osobiście kojarzą mi się bardziej ze smarami niż olejami. Porównajmy je z dzisiejszymi, które są niekiedy konsystencji jak woda. Technologia poszła do przodu, skład oleju się zmienił. Większy nacisk jest na ekologię. Nie wierzę, że producent przewidział taki skok technologiczny. Do czego zmierzam. Wydaje mi się, ale specjalistą nie jestem, że czy będzie to syntetyk czy półsyntetyk i tak będzie o wiele lepszy od oleju z lat 90. Nie ma co płakać, że trochę go spali. Wydaje mi się to normalne, oczywiście do pewnych granic. Ciekaw jestem czy ktoś rozpatrywał to pod takim względem. Każdy z reguły patrzy na wiek auta i odnośnie tego dobiera olej, bądź trzyma się ściśle zaleceń producenta.

wyborowy - |21 Paź 2018|, o 08:03

Rafal200 napisał/a:
Spoko a ja jak mam 10w40 to juz chyba niebardzo przejsc na sentetyka??


Przecież możesz kupić olej 10W40, który jest pełnym syntetykiem. Nie widzę tutaj żadnego problemu. Lepkość oleju nie klasyfikuje tego jakiej bazy użyto do jego produkcji. Możesz mieć syntetyk nawet i 20W40, jednak musisz wiedzieć, że osiągnięcie 0W20 na ten przykład dla bazy pół-syntetycznej będzie niemożliwe. W latach kiedy nasze auta były produkowane były już oleje syntetyczne. Fakt, że nie były tak popularne, ale już istniały. Także ja nie widzę problemu w zalaniu pełnego syntetyka do Ciebie,nawet jeśli pozostaniesz przy tej lepkości jaką masz teraz, czyli 10W40.

Jeśli chcesz wiedzieć to znany jest mit, że pełen syntetyk "rozszczelnia" silnik. U mnie było tak, że wypłukało uszczelkę pokrywy zaworów, a przyczyną nie był olej tylko słaby stan tej uszczelki, który ukazał się po zmianie oleju. Nie wiedziałem jaki olej był lany wcześniej, ale zaryzykowałem i wlałem pełen syntetyk od razu po kupnie. Po wymianie tej uszczelki wszystko jest szczelne i suche. Pełen syntetyk może Ci w taki pośredni sposób pokazać w jakiej kondycji jest Twój piec i jego uszczelnienie. Jeśli masz już "przetyrany" silnik i wiesz, że zalanie oleju, który może spowodować takie rozszczelnia to lepiej zostać przy bazach mineralnych, czyli pół-syntetyk lub po prostu minerał.

Najważniejsze żebyś był świadomy, że lepkość nie oznacza jakiej bazy użyto do produkcji danego oleju. Masz syntetyki 10W40 i jeśli chcesz to wlej taki do siebie. Lepkość pozostanie, a taki olej przedłuży żywot serca Twojego auta.

q_dancer1 - |14 Lis 2018|, o 21:24

Czy zdajecie sobie sprawę, że lepkość oleju spada ze wzrostem temperatury?

Przykładowo, porównajmy 3 produkty motula:
1. 8100 X-CESS 5W-40 (syntetyczny):
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 85.4 mm²/s
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 14.2 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 172
Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
TBN ASTM D2896 10.1 mg KOH/g

2. 4000 Motion 15W-40 (mineralny):
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 110 mm²/s
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 14.6 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 136
Temperatura płynięcia ASTM D97 -30°C
TBN ASTM D2896 8.0 mg KOH/g

3. 6100 SYNERGIE+ 10W-40 (półsyntetyczny):
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 15,0 mm²/s
Lepkość w temperaturze 40°C ASTM D445 102,5 mm²/s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 153
Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C
TBN ASTM D2896 10,4 mg KOH/g


Wnioski:
1. Lepkość oleju w temperaturze roboczej jest zbliżona dla 3 rodzajów olei. Ten parametr nie ma żadnego wpływu na wymywanie uszczelnień. Po rozgrzaniu silnika te trzy oleje będą tak samo rzadkie. Jest tak ponieważ każdy z tych trzech olei ma końcówkę 40. Olej z końcówką 50 lub 60 będzie mieć odpowiednio wyższą lepkość w temp. 100C.
2. Lepkość w 40C jest najwyższa dla oleju 15W, a najniższa w oleju 5W więc ten olej (5W) będzie najlepszy biorąc pod uwagę rozruch zimnego silnika. Niska lepkość zapewnia szybsze osiągnięcie wymaganego ciśnienia oleju w silniku. Ten parametr nie ma też wpływu na wymywanie uszczelnień, ale ma wpływ na żywotność silnika.
3. Temperatura płynięcia i wskaźnik lepkości. Wybór oleju zależy od strefy klimatycznej. Uważam, że dla naszej strefy najbardziej odpowiedni jest olej 5W40 (odpowiednie tabele z zakresami temperatur są w google). Ponieważ wymieniony wyżej olej 5W ma najniższą temperaturę płynięcia, a zarazem najwyższy wskaźnik lepkości to przy odpalaniu auta na mrozie ten olej zapewni najlepsze smarowanie zimnego silnika. Wlanie oleju 0W nic nie zmienia w naszym klimacie, ponieważ nie występują u nas takie mrozy. Silniki wyposażone w turbosprężarkę powinny pracować na oleju syntetycznym, najlepiej 5W.
4. Ostatni parametr TBN. To parametr określający zdolność czyszczącą oleju. Im niższe TBN tym właściwości myjące są gorsze. Tutaj jest zawarta cała historia wymywania uszczelniaczy.
Dlaczego dzieje się tak, że zdarzają się wycieki? Ano dlatego, że mając w silniku olej o niższym TBN (zazwyczaj olej mineralny albo kiepski syntetyk, nie ma reguły) w zakamarkach odkłada się syf i nagar. Ilość tego syfu pochodzi z niedomagania oleju w warunkach opisanych w trzech punktach powyżej. Tak naprawdę nie można przewidzieć, czy silnik pocieknie czy nie.

Zmieniając na olej o lepszych parametrach myjących oraz lepkościowych zrobimy silnikowi tylko i wyłącznie lepiej. Jeżeli pocieknie to znaczy, że olej zaczął czyścić silnik z syfu, a cieknące uszczelnienia należy wymienić.

Reasumując:
1. Należy używać takiego oleju jaki zaleca producent samochodu, niezależnie od przebiegu.
2. Należy używać oleju odpowiedniego dla strefy klimatycznej. W Polsce 5W30, 5W40, 5W50, 5W60.
3. Istnieją syntetyczne oleje 10W oraz półsyntetyczne 5W. Dlatego odpowiedzialny kierowca TDI, użytkując swój samochód przykładowo na Sycylii zaleje silnik syntetycznym olejem 10W. Z drugiej strony, Norweg, przy kole podbiegunowym użyje 0W.
4. Należy czytać karty techniczne olejów. Rozumiem, że zwykły kierowca może się nie znać, ale na litość Boską, mechanikowi to już nie wypada ;-)
5. Czy radzę zmieniać z półsyntetyka albo minerala na syntetyk? I tak i nie. Ja zmieniłem w dwóch samochodach, w 1.9 TDi i 2.0 HDi i nie cieknie.

Myślę, że trochę to rozjaśni. Mam nadzieję, że nie walnąłem tu żadnego babola. Tekst napisałem w oparciu o te 3 produkty, które oferuje motul.

wyborowy - |14 Lis 2018|, o 21:35

q_dancer1 napisał/a:
4. Ostatni parametr TBN. To parametr określający zdolność czyszczącą oleju. Im niższe TBN tym właściwości myjące są gorsze. Tutaj jest zawarta cała historia wymywania uszczelniaczy.
Dlaczego dzieje się tak, że zdarzają się wycieki? Ano dlatego, że mając w silniku olej o niższym TBN (zazwyczaj olej mineralny albo kiepski syntetyk, nie ma reguły) w zakamarkach odkłada się syf i nagar. Ilość tego syfu pochodzi z niedomagania oleju w warunkach opisanych w trzech punktach powyżej. Tak naprawdę nie można przewidzieć, czy silnik pocieknie czy nie.

Zmieniając na olej o lepszych parametrach myjących oraz lepkościowych zrobimy silnikowi tylko i wyłącznie lepiej. Jeżeli pocieknie to znaczy, że olej zaczął czyścić silnik z syfu, a cieknące uszczelnienia należy wymienić.

Reasumując:
1. Należy używać takiego oleju jaki zaleca producent samochodu, niezależnie od przebiegu.
2. Należy używać oleju odpowiedniego dla strefy klimatycznej. W Polsce 5W30, 5W40, 5W50, 5W60.
3. Istnieją syntetyczne oleje 10W oraz półsyntetyczne 5W. Dlatego odpowiedzialny kierowca TDI, użytkując swój samochód przykładowo na Sycylii zaleje silnik syntetycznym olejem 10W. Z drugiej strony, Norweg, przy kole podbiegunowym użyje 0W.
4. Należy czytać karty techniczne olejów.


Tutaj ująłeś to co w chciałem powiedzieć, ale przez sklerozę nie mogłem powodzie to tak konkretnie. ;-)

judas11 - |14 Lis 2018|, o 23:47

q_dancer1 dzięki za mały wykład, nie pójdzie na darmo.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group